Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete

Kursen behandlar den samlade elevhälsans förebyggande, hälsofrämjande och åtgärdande uppdrag i relation till skolans utbildningsuppdrag. Den fokuserar också på elevhälsans framväxt och dess samlade uppdrag som ett multiprofessionellt, verksamhetsnära och analytiskt teamarbete.

Elevhälsans arbete konkretiseras genom flera exempel, främst neuropsykiatriska svårigheter. Kursen behandlar betydelsen av olika vetenskapliga perspektiv på neuropsykiatriska svårigheter och perspektivens konsekvenser för den samlade elevhälsans arbete som multiprofessionellt. Innebörden av stödjande strukturer och tillgänglig lärmiljö behandlas, med utgångspunkt i olika vetenskapliga perspektiv representerade i elevhälsan. Undervisningsutveckling belyses som pedagogisk aspekt av den samlade elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete. Kursen behandlar även de specialpedagogiska proffessionernas uppdrag att, inom ramen för den samlade elevhälsan, rikta fokus mot vikten av att stödja lärare i att utforma högkvalitativ undervisning som kan möjliggöra alla barns och elevers utveckling mot utbildningens mål. Kursen ger fördjupade kunskaper i vad de specialpedagogiska professionernas kompetens innebär i den samlade elevhälsans kontext.

 

  • Kursupplägg

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar och workshops. Kursen har ett flipped classroom-upplägg där studenten inför varje schemalagt kurstillfälle bearbetar digitala resurser. Bearbetning av digitala resurser är obligatoriskt inslag i kursen och utgör krav för att studenten ska få delta i efterföljande examination. Kursen ges på distans eller på campus enligt angivelse för aktuellt kurstillfälle. Undervisningen ges på svenska och engelska.

    Mer detaljerad information om varje hittar du i kursplanen och som registrerad student på kursens Athena-sida.

    Studietakt

    Utbildningen ges med 50 eller 100 procent studietakt inom specialpedagogprogrammet.

    Examination

    Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
    De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår i kursplanen.

    Examinationsdatum och omexamination
    Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns under rubriken "Schema" nedan samt på kursens Athena-sida.

    Betygskriterier
    Betygskriterierna meddelas vid kursstart.

    Examinator

    Publiceras innan kursens start.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    VT25, 100 % studietakt:

    VT25, 50 % studietakt:

  • Mer information

    Webbregistrering

    För att påbörja dina studier VT25 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden VT25 är öppen mellan 7–13 januari 2025, du registrerar dig själv genom att logga in på

    Ladok för studenter

    Digitala verktyg och annan information

    Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera hittar du på sidan:

    Digitala verktyg och tjänster

    Blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier och mycket mer hittas på sidan:

    Under utbildning

    Tillgodoräknande

    Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Blanketen för ansökan om tillgodoräknande hittas på sidan:

    Under utbildning

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:

    studievagledare@specped.su.se

    För mer information:

    Studera med funktionsnedsättning

  • Kontakt

    Kursansvarig

    Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig lärare:

    VT25, 100 % studietakt

    VT25, 50 % studietakt

    Utbildningsadministration

    Om du har frågor om till exempel webbregistrering eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:
    specialpedagog@specped.su.se

    Studie- och karriärvägledning

    Om du behöver riktat pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare:
    studievagledare@specped.su.se

    Specialpedagogiska institutionens kontaktsida

    Kontakt