Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Vetenskapsteori och metod II

Kursen behandlar olika metoder för att samla in och analysera kvalitativa och kvantitativa data, samt etiska principer för forskning inom specialpedagogik.

Under kursen utforskas också sambandet mellan forskningsproblem och metodologiska ansatser, med betoning på vikten av epistemologisk medvetenhet. Kursen ger fördjupade kunskaper i vetenskapligt förhållningssätt avseende planering och genomförande av en vetenskaplig undersökning.

  • Kursupplägg

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar. Muntlig redovisning av gruppuppgift är ett obligatoriskt inslag i kursen. Närvaro vid kursens
    examinationsseminarium är obligatoriskt. Kursen ges på distans eller på campus enligt angivelse för aktuellt kurstillfälle. Undervisningen ges på svenska och engelska.

    Mer detaljerad information om varje hittar du i kursplanen och som registrerad student på kursens Athena-sida.

    Studietakt

    Utbildningen ges med 50 eller 100 procent studietakt inom specialpedagogprogrammet.

    Examination

    Kursen examineras genom:

    • en skriftlig inlämningsuppgift i grupp,
    • en muntlig redovisning i grupp,
    • en individuell skriftlig inlämningsuppgift

    De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår i kursplanen.

    Examinationsdatum och omexamination
    Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns under rubriken "Schema" nedan samt på kursens Athena-sida.

    Betygskriterier
    Betygskriterierna meddelas vid kursstart.

    Examinator

    Publiceras innan kursens start.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    VT25, 100 % studietakt:

    VT25, 50 % studietakt:

  • Mer information

    Webbregistrering

    För att påbörja dina studier VT25 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden VT25 är öppen mellan 7–13 januari 2025, du registrerar dig själv genom att logga in på

    Ladok för studenter

    Digitala verktyg och annan information

    Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera hittar du på sidan:

    Digitala verktyg och tjänster

    Blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier och mycket mer hittas på sidan:

    Under utbildning

    Tillgodoräknande

    Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Blanketen för ansökan om tillgodoräknande hittas på sidan:

    Under utbildning

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:

    studievagledare@specped.su.se

    För mer information:

    Studera med funktionsnedsättning

  • Kontakt

    Kursansvarig

    Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig lärare:

    VT25, 100 % studietakt

    VT25, 50 % studietakt

    Utbildningsadministration

    Om du har frågor om till exempel webbregistrering eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:

    specialpedagog@specped.su.se

    Studie- och karriärvägledning

    Om du behöver riktat pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare:

    studievagledare@specped.su.se

    Specialpedagogiska institutionens kontaktsida

    Kontakt