Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Att forska inom specialpedagogik

Denna kurs ingår i Specialpedagogprogrammets tredje del och omfattar 30 hp. Den är i sin tur uppdelad i tre delkurser, två på 7,5 hp och ett examensarbete om 15 hp.

I kursen Att forska inom specialpedagogik ingår tre delkurser:

  • Delkurs 1. Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp
  • Delkurs 2. Teori och praktik i specialpedagogisk forskning, 7,5 hp
  • Delkurs 3. Självständigt arbete, 15 hp
  • Kursupplägg

    Delkurs 1. Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp
    Delkursen ger en vetenskapsteoretisk bakgrund och presenterar olika forskningsmetoder för insamling av empiri, samt forskningsetiska aspekter.

    Delkurs 2. Teori och praktik i specialpedagogisk forskning, 7,5 hp
    Delkursen behandlar problemområden med anknytning till specialpedagogiska verksamheter. Vidare ger delkursen en fördjupning i nationell och internationell specialpedagogisk forskning där tvärvetenskapligheten och komplexiteten i ämnet fokuseras.

    Delkurs 3. Examensarbete, 15 hp
    Delkursens huvudsakliga innehåll är att självständigt under handledning genomföra en vetenskaplig undersökning inom specialpedagogens kunskapsområde. Undersökningen ska genomföras med beaktande av vetenskapsteoretisk- och forskningsmetodisk kunskap och ska kunna bidra till kunskapsområdets utveckling. Arbetet skall försvaras under seminarium med särskilt utsedd opponent. I kursen ingår även att fungera som opponent på en annan students arbete.

    Undervisning

    Campusförlagd utbildning (studietakt 100 %)

    Utbildningen är campusförlagd med undervisning huvudsakligen sammanhängande måndagar och tisdagar, cirka varannan vecka under termin 1 och 2. Termin 3 har delvis ett mer varierande upplägg, med uppsatshandledning för självständigt arbete.

    Utbildning med studietakt 100 % innebär cirka 40 timmar studier i veckan. Studierna består av undervisning, arbete i studentarbetslag samt tid för egna studier. 

    Distansutbildning (studietakt 50 %)

    Utbildningen ges i huvudsak på distans med undervisning via lärplattformen Athena och Zoom samt upp till åtta dagar på campus per läsår. Undervisningsdagarna är huvudsakligen förlagda till sammanhängande torsdagar och fredagar under termin 1 till 5, cirka 1 gång i månaden. Termin 6 har ett mer varierande upplägg, med uppsatshandledning för självständigt arbete.

    Utbildning med studietakt 50 % innebär cirka 20 timmar studier i veckan. Studierna består av undervisning, arbete i studentarbetslag samt tid för egna studier. 

    Upplägg

    Undervisning utgörs av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, arbete i studentarbetslag samt i form av grupphandledning och individuell handledning.
    Arbetet i delkurs 3 innebär att studenten planerar, genomför och rapporterar ett självständigt arbete. De självständiga arbetena ventileras vid obligatoriska seminarier. Studenten försvarar sitt eget självständiga arbete samt opponerar på ett annat arbete. Därutöver ska studenten delta i minst två ventileringsseminarier. Varje självständiga arbete har två författare. I det självständiga arbetet ska arbetsfördelningen mellan de två studenterna klargöras för att möjliggöra individuell examination. Om särskilda skäl föreligger kan avsteg från regeln om att skriva det självständiga arbetet parvis beviljas.

    Om du av särskilda skäl behöver skriva enskilt behöver du ansöka om detta. Du hittar information om hur du ansöker på:

    Självständigt arbete - anhållan om avsteg från att skriva självständigt arbete parvis

    Under kursens gång ges du möjlighet att påverka kursens arbetssätt. Formativa och summativa utvärderingar sker i samband med varje delkurs. För mer detaljerad information hänvisas till kursbeskrivningen. Kursbeskrivningen finns tillgänglig senast en månad före kursstart.

    Examination

    Delkurs 1 examineras dels genom en muntlig gruppuppgift och dels genom en individuell skriftlig uppgift.
    Delkurs 2 examineras dels genom en gruppuppgift och dels genom en individuell muntlig uppgift.
    Delkurs 3 examineras dels genom ett självständigt arbete på avancerad nivå, vilket framläggs vid ett öppet seminarium, dels genom en opponering av ett annat självständigt arbete.

    Principerna för sammanvägning av de enskilda examinationsuppgifterna framgår av betygskriterierna.

    Betygsskala
    Betygsättning sker enligt en målrelaterad sjugradig betygsskala:
    A = Utmärkt
    B = Mycket bra
    C = Bra
    D = Tillfredsställande
    E = Tillräckligt
    Fx = Underkänd, något mer arbete krävs
    F = Underkänd, mycket mer arbete krävs

    Betygskriterier
    De skriftliga betygskriterierna meddelas vid kursstart.

    Bedömningsgrunder för självständigt arbete
    Vid betygssättning av självständigt arbete används följande bedömningsgrunder:

    • självständigt genomföra ett vetenskapligt arbete i form av en avgränsad forskningsuppgift och relatera den till relevanta forskningsresultat
    • visa på metodologisk och forskningsetisk medvetenhet
    • analysera och systematisera egna och andras forskningsresultat
    • med språklig och kommunikativ klarhet presentera ett vetenskapligt arbete i en skriftlig rapport
    • försvara ett eget vetenskapligt arbete samt kritiskt granska ett annat vetenskapligt arbete och ge konstruktiva
    • förslag till hur detta skulle kunna utvecklas.

    Slutbetyg
    För att få godkänt slutbetyg på kursen krävs lägst betyget E på samtliga delkurser, fullgjorda obligatoriska uppgifter samt fullgjord närvaro enligt anvisningar. För att få betyg på delkurs krävs lägst betyget E samt förgruppexaminationer betyget G. För gruppexaminationer ges endast betyget G (godkänt) eller U (underkänt).

    Om särskilda skäl föreligger kan examinator efter samråd med ansvarig lärare medge den studerande befrielsefrån skyldigheten att delta i viss obligatorisk undervisning eller fullgörande av obligatoriska uppgifter. Studenten kan då åläggas en kompensationsuppgift.

    Bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal högskolepoäng som respektive del av kurs utgör av hela kursens poängantal. Betyget på hela kursen sätts således genom ett viktat genomsnitt av kursdelarna. Gängse avrundningsregler tillämpas.

    Examinationstillfällen och underkännande
    För varje kurstillfälle ska minst två examinationstillfällen erbjudas. Den termin kurstillfälle saknas ska minst ett examinationstillfälle erbjudas.
    Studerande som fått betyget Fx eller F på prov två gånger i rad av en och samma examinator har rätt att få annan examinator utsedd vid nästkommande prov, om inte särskilda skäl talar emot det. Framställan om detta ska göras till prefekt, på delegation av institutionsstyrelsen.
    Studerande som fått lägst betyget E får inte genomgå förnyad examination för högre betyg.

    Konsekvenser
    Student som under det aktuella kurstillfället inte blir klar i tid med ett påbörjat examensarbete, kan ansöka omförlängd handledartid hos institutionsstyrelsen.

    Kompletteringsuppgifter
    F och Fx är underkända betyg. I delkurs 1 ges inte möjlighet till komplettering av betyget Fx upp till godkänt betyg. I delkurs 2 erbjuds vid Fx ett kompletteringstillfälle efter överenskommelse med examinator efter att kompletteringsuppgift har meddelats av examinator.

    Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
    Handledning inkluderar fem handledningstillfällen samt föreläsningar. Studenten ansvarar själv för att ligga i fas med kursuppgifter på samma sätt som övriga kurskamrater. Vid frånvaro bistår inte kurslärare eller handledare med individuell information om innehållet för det aktuella undervisningstillfället utöver att materialet från föreläsningar kommer att finnas på Athena. Studenten ska ventilera sitt eget arbete, opponera på ett annat arbete, och närvara på minst två andra studentarbeten.

    Handledartid
    Varje studentarbete har rätt till minst tjugofem timmars handledning, varav kontakttiden kan utgöra 8 timmar. Handledartiden kan ske individuellt eller i mindre grupp.

    Byte av handledare och examinator
    Byte av handledare kan ske vid särskilda omständigheter. Begäran om ett sådant byte ska, med skriftlig motivering, lämnas till studierektor. Byte av handledare sker i mån av resurser. Studerande som underkänts på prov två gånger har rätt att begära att annan examinator utses vidnästkommande prov. Framställan om detta ska göras till prefekt, på delegation av institutionsstyrelsen.

    Övergångsbestämmelser
    När en kurs är upphävd eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en period av tre terminer examineras enligt denna kursplan.

    Begränsningar
    Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med sådan inom eller utom landet genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

    Kurslitteratur
    Litteratur med relevans för forskningsområdet väljs i samråd med handledaren. Aktuell litteraturlista finns tillgänglig senast två månader förekursstart.

    Forskningsetik

    Självständiga arbeten ställer krav på forskningsetik, och det är viktigt att följa riktlinjerna för att säkerställa att forskningen inom kursen genomförs på ett ansvarsfullt och etiskt sätt. Du kan läsa mer om detta i de riktlinjer som finns tillgängliga på:

    Forskningsetik, GDPR och självständiga arbeten vid Specialpedagogik institutionen (73 Kb)

    Övrigt
    Kursen ges som programkurs på avancerad nivå inom Specialpedagogprogrammet, 90 högskolepoäng. Efter genomförd utbildning har studenten även 90 högskolepoäng i ämnet specialpedagogik.

    Examinator

    UQ3SPP 50% HT24:
    Delkurs 1: Noam Ringer, noam.ringer@specped.su.se
    Delkurs 2: Hampus Bejnö, hampus.bejno@specped.su.se

    UQ3SPP 100% HT24:
    Delkurs 1: Marie-Louise Stjerna: marie-louise.stjerna@specped.su.se
    Delkurs 2: Helen Knutes Nyqvist: Helen.Knutes-Nyqvist@specped.su.se

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    Schema HT24–VT25

    UQ3SPP halvfart:
    Schema delkurs 1
    Schema delkurs 2
    Schema delkur
    s 3

    Schema HT24

    UQ3SPP helfart:
    Schema delkurs 1
    Schema delkurs 2
    Schema delkurs 3

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Mer information

    Praktisk information inför kursstart

    Inför kursstart, behöver du registrera dig till kursen via Ladok. Efteråt får du tillgång till lärplattformen Athena.

    För mer information om bland annat IT-support, säkerhetstips och digitala verktyg och tjänster: IT för studenter

    Serviceportalen hittar du information om hur du kommer igång med e-mötesverktyget Zoom som används vid Stockholm universitet.

    Om du efter registrering vill avbryta kursen hittar du information om hur du går tillväga på följande länk: Under utbildningen

    Studieinformation

    Webbregistrering för HT24
    För att påbörja dina studier VT25 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden VT25 är öppen mellan 7–13 januari 2025, du registrerar dig själv genom att logga in på:

    Ladok för studenter

    Tillgodoräknande
    Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Blanketten för ansökan om tillgodoräknande finns på sidan Under Utbildning.

    Distansundervisning på Självständigt arbete kurs vid Specialpedagogiska institutionen
    Kursen ges helt på distans. Det innebär att vi inte har några fysiska träffar och att du har en stor frihet vad gäller att själv bestämma varifrån du deltar i undervisningen. Undervisning på distans innebär också att du har ansvar för att ordna så att du har tillgång till en fungerande miljö vid undervisningstillfällena, lämplig utrustning och en bra uppkoppling.

    Mer information om att delta i undervisning på distans hittar du här.

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder dig som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd under studierna. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen.

    För mer information: Studera med funktionsnedsättning

    Om du har frågor kring särskilt stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta kontaktperson för studenter med särskilt pedagogiskt stöd.

    Kontaktperson vid institutionen: Martin Carlfjord studievägledare. 
    Telefon 08-1207 6433, studievagledare@specped.su.se

    Hitta till oss

    https://www.specped.su.se/om-oss/hitta-till-oss/hitta-till-oss-1.41559

  • Kontakt

    Kursansvarig lärare
    Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig:

    UQ3SPP 50% HT24 - VT25:
    Delkurs 1: Noam Ringer, noam.ringer@specped.su.se
    Delkurs 2: Hampus Bejnö, hampus.bejno@specped.su.se
    Delkurs 3: Kari Trost, sjalvstandigtarbete@specped.su.se

    UQ3SPP 100% HT24:
    Delkurs 1: Helén Knutes Nyqvist, helen.knutes-nyqvist@specped.su.se
    Delkurs 2: Marie-Louise Stjerna, marie-louise.stjerna@specped.su.se
    Delkurs 3: Kari Trost, sjalvstandigtarbete@specped.su.se

    Utbildningsadministration:
    specialpedagog@specped.su.se

    Studie- och karriärvägledning:
    För vägledande frågor om till exempel pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering, kontakta studievägledare:
    studievagledare@specped.su.se

    Specialpedagogiska institutionens kontaktsida.