Tillämpad beteendeanalys I – Autism, neuropsykiatriska och andra utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar
Kursen introducerar senaste forskning rörande autismspektrum, och andra utvecklingsrelaterade neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Diagnostiska, etiologiska, kognitiva, och sociala aspekter belyses och problematiseras. Beskrivningar av utredningsprocedurer och metoder för att ställa diagnoser belyses och granskas. Vidare ger kursen en introduktion i beteendeanalysens begreppsapparat, såsom förstärkning, utsläckning, differentiell förstärkning, generalisering, kjedning, och promptning. Historik och funktionell kontextualism som kunskapsteoretiskt perspektiv kommer också att behandlas. Etiska frågeställningar berörs utifrån de situationer och ställningstaganden som uppkommer i arbete med personer med autismspektrum, och andra utvecklingsrelaterade neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behandlas.
-
Kursupplägg
Kursbeskrivning
Kursbeskrivning UQ431F, HT19 (498 Kb)
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Mer information
Athena
All kursinformation som finns på denna kurshemsida uppdateras inför varje terminsstart och är aktuell fram tills dess att kursen börjar. Efter det hittar du all information i lärplattformen Athena. För att kunna logga in där krävs det att du är både antagen och registrerad på kursen. https://athena.itslearning.com/
Hitta till oss
https://www.specped.su.se/om-oss/hitta-till-oss/hitta-till-oss-1.41559
-
Kontakt
Kursansvarig lärare: Lise Roll Pettersson, lise.roll-pettersson@specped.su.se
Kursadministratör: Joel Wiklund Abdelmoez Ahmed, joel.w.abdelmoez@specped.su.se