Synnedsättning ur olika perspektiv
Kursen riktar sig till dig som vill lära dig mer om synnedsättning ur både ett medicinskt, psykologiskt och också ett samhälleligt perspektiv. Kursen ger en överblick över syn och synfunktion och vanliga orsaker till synnedsättning förr och nu och kring undervisning av elever med synnedsättning ur ett historiskt perspektiv. Du får också en ökad förståelse för vilka konsekvenser för lärande och delaktighet synnedsättning, med och utan ytterligare funktionsnedsättning, och etiska frågor och rättigheter i samhället för barn med synnedsättning. Undervisningen organiseras genom campusförlagda föreläsningar och litteraturseminarier samt skriftliga, gruppvisa och individuella arbeten. Kursen läses tillsammans med programstudenter som läser till speciallärare med inriktning syn. Du som har lärarexamen och önskar fördjupa dig ytterligare efter genomgången kurs kan även söka kursen Didaktiska villkor för elever med synnedsättning, 15 hp (UQ531F)
-
Kursupplägg
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper om synnedsättning ur ett medicinskt, psykologiskt ochsamhälleligt perspektiv. I kursen behandlas följande områden:
- syn och synfunktion,
- vanliga orsaker till synnedsättning förr och nu,
- utvecklingsaspekter i relation till olika typer av synnedsättning,
- synnedsättning med och utan ytterligare funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter,
- samt konsekvenser för lärande och delaktighet,
- undervisning av elever med synnedsättning ur ett historiskt perspektiv,
- etiska frågor och rättigheter i samhället för barn med synnedsättning.
Undervisning
Undervisningen ges online genom föreläsningar och litteraturseminarier, skriftligagruppvisa och individuella arbeten, workshops, laborativa övningar, gruppdiskussioner via lärplattform.
Examination
Kurskrav
De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår under rubriken Undervisning i kursplanen.
Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
Deltagande i studentarbetslag är obligatoriskt.Examinationsformer
Kursen examineras dels genom en muntligt och skriftligt presenterad gruppuppgift och dels genom enindividuell skriftlig examinationsuppgift.
Examinationsdatum och omexamination
Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.Betygskriterier
Betygskriterierna meddelas vid kursstart. -
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.HT2021 UQ530F: Länk till kursens schema i TimeEdit
-
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Mer information
Athena
All kursinformation som finns på denna kurshemsida uppdateras inför varje terminsstart och är aktuell fram tills dess att kursen börjar. Efter det hittar du all information i lärplattformen Athena. För att kunna logga in där krävs det att du är både antagen och registrerad på kursen.
Instruktioner till att arbeta i Zoom:
Stödresurs Zoom (247 Kb)
Information i samband med COVID-19
I och med att varje institution beslutar kring sitt eget upplägg ber vi dig som student att hålla dig uppdaterad, dels genom universitetets gemensamma webbplats för Covid-19 information samt Specialpedagogiska institutionens Covid-19 information
Studieinformation
- Webbregistrering
Du registrerar dig på din kurs i Ladok för studenter.
OBS! Om du inte registrerat dig senast sista registreringsdag förlorar du din plats och den kommer att gå till studenter på reservlistan. Inga undantag vid utebliven registrering.
Hösttermin 2021
Webbregistreringen kommer att vara öppen mellan 9 augusti - 15 augusti 2021. - Reservantagning
Reservantagningen för höstterminen 2021 påbörjas under v.33. - Digitala verktyg och tjänster
Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera: - Vanliga studentfrågor (FAQ)
Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder dig som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd under studierna. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen.
För mer information: Studera med funktionsnedsättningOm du har frågor kring särskilt stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta kontaktperson för studenter med särskilt pedagogiskt stöd.
Kontaktperson vid institutionen: Liselotte Fries, studievägledare.
Telefon 08-120 764 57Hitta till oss
https://www.specped.su.se/om-oss/hitta-till-oss/hitta-till-oss-1.41559
- Webbregistrering
-
Kontakt
Kursansvarig lärare: Kim de Verdier - kim.deverdier@specped.su.se
Kursadministratör: Ubald Rafiki - rafiki.ubald@specped.su.se