Speciallärarprogrammet – uppdragsutbildning. Ingår I Lärarlyftet - Specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling
Speciallärarprogrammet genom Lärarlyftet är en påbyggnadsutbildning för yrkesverksamma lärare som ges på uppdrag av Skolverket. Utbildningen leder till en speciallärarexamen. Informationen på denna sida riktar sig till dig som presumtiv deltagare.
Utbildningen har fokus på professionell och akademisk kompetens som kan förebygga och undanröja hinder i lärmiljöer, för att möjliggöra kunskapsutveckling hos alla barn och elever i läs- och skrivsvårigheter.
Som speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling har du fördjupade kunskaper om goda förutsättningar för språk-, skriv- och läsutveckling hos alla barn och elever. Med din specialiserade kompetens kan du kartlägga barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling, granska lärmiljöer och föreslå åtgärder som utvecklar inkluderande lärmiljöer.
Utbildningens inriktning ger en yrkeskompetens som bland annat innebär en fördjupad förmåga att:
- kartlägga språk-, skriv- och läsutveckling hos barn och elever
- analysera undervisning för att undanröja hinder och främja barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Inför höstterminen 2024 uppdaterades och förnyades Speciallärarprogrammet Stockholms universitet med tydligare fokus på elevhälsa och neuropsykiatriska svårigheter. En ny kurs introducerar specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete. Kursen lyfter elevhälsa i relation till skolans utbildningsuppdrag och stöttar hur du utformar din undervisning, för att möjliggöra elevers framsteg mot att uppnå utbildningens mål.
För dig som är antagen VT2025
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen
Information om upprop, registrering, lärplattform m.m. hittar du på den här sidan inom kort.
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Utbildningen har fokus på professionell och akademisk kompetens som kan förebygga och undanröja hinder i lärmiljöer, för att möjliggöra kunskapsutveckling hos alla barn och elever i läs- och skrivsvårigheter.
Som speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling har du fördjupade kunskaper om goda förutsättningar för språk-, skriv- och läsutveckling hos alla barn och elever. Med din specialiserade kompetens kan du kartlägga barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling, granska lärmiljöer och föreslå åtgärder som utvecklar inkluderande lärmiljöer.
Utbildningens inriktning ger en yrkeskompetens som bland annat innebär en fördjupad förmåga att:
- kartlägga språk-, skriv- och läsutveckling hos barn och elever
- analysera undervisning för att undanröja hinder och främja barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling.
Inför höstterminen 2024 uppdaterades och förnyades Speciallärarprogrammet Stockholms universitet med tydligare fokus på elevhälsa och neuropsykiatriska svårigheter. En ny kurs introducerar specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete. Kursen lyfter elevhälsa i relation till skolans utbildningsuppdrag och stöttar hur du utformar din undervisning, för att möjliggöra elevers framsteg mot att uppnå utbildningens mål.
-
Programöversikt
Genom utbildningen utvecklar du både en yrkesprofessionell och en akademisk kompetens. Vetenskapliga förhållningssätt löper som en röd tråd genom hela programmet. Vetenskapsteori och metod som kunskapsområde behandlas i två kurser under första och sista terminen. Du möter programmets kunskapsområden både teoretiskt och praktiskt genom bland annat:
Kurs 1: Det specialpedagogiska samhällsuppdraget, UQ1LL1, 7,5hp
Kurs 2: Utveckling i och av pedagogiska lärmiljöer, UQ1LL2, 7,5hp
Kurs 3: Vetenskapsteori och metod I, UQ1LL3, 7,5hp
Kurs 4: Professionella samtal i specialpedagogiska sammanhang UQ1LL4, 7,5hp
Kurs 5: Möjligheter och hinder inom språk-, skriv- och läsutveckling, UQ2LS1, 15 hp
Kurs 6: Bedömning av och för språk-, skriv- och läsutveckling, UQ2LS2, 7,5 hp
Kurs 7: Pedagogisk utredning och åtgärdsprogram, UQ2LS3, 7,5 hp
Kurs 8: Specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete, UQ3LL1, 7,5 hp
Kurs 9: Vetenskapsteori och metod II, UQ3LL2, 7,5 hp
Kurs 10: Självständigt arbete – inom Speciallärarprogramet med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling, UQ3LS3, 15 hpDistansutbildning med inslag av campusundervisning – start VT 25
Utbildningen ges till största del på distans, men med inslag av undervisningsdagar på campus. Programmets första termin läses med 100 procent studietakt. Schemalagd undervisning är då främst måndagar och tisdagar, totalt cirka 20 till 22 undervisningdagar.
Under programmets följande fem terminer läses programmet med 50 procent studietakt. Undervisningsdagarna är då huvudsakligen förlagda till sammanhängande torsdagar och fredagar cirka en gång per månad, med sammanlagt 10 till 12 undervisningsdagar per termin. Termin 5 har ett mer varierat upplägg med uppsatshandledning för självständigt arbete. Ungefärligt antal av undervisningsdagarna som hålls på campus är:
Termin 1: Inledande 15 hp 0 campusdagar. Avslutande 15 hp cirka 7 campusdagar.
Termin 2: cirka 5 till 6 campusdagar
Termin 3: cirka 5 till 6 campusdagar
Termin 4: cirka 5 till 6 campusdagar
Termin 5: 0 campusdagarUtbildning med 100 procent studietakt innebär cirka 40 timmar studier per vecka. Utbildning med studietakt 50 procent innebär cirka 20 timmar studier per vecka. Studierna består av schemalagd undervisning, egenplanerat arbete i studentarbetslag och individuella studier. Utbildningens distansundervisning sker via mötesplattformen Zoom och lärplattformen Athena.
Campusförlagd utbildning – start HT 24
Utbildningen ges med 100 procent studietakt och under dess tre terminer varierar undervisningen mellan campus- och distansundervisning. Undervisningsdagarna är förlagda till sammanhängande måndagar och tisdagar cirka 20 till 22 dagar per termin. Den tredje terminen har ett mer varierat upplägg med handledning av ditt självständiga arbete. Ungefärligt antal undervisningsdagar på campus:
Termin 1: inledande 15 hp 0 campusdagar. Avslutande 15 hp upp till 7 campusdagar
Termin 2: samtliga undervisningsdagar
Termin 3: inledande 15 hp 6 till 10 campusdagar. Självständigt arbete 15 hp 0 campusdagarUtbildning med 100 procent studietakt innebär cirka 40 timmar studier per vecka. Studierna består av schemalagd undervisning, egenplanerat arbete i studentarbetslag och individuella studier. Utbildningens distansundervisning sker via mötesplattformen Zoom och lärplattformen Athena.
-
Så ansöker du
Ansökningstid och antagningsbesked
Våra professionsutbildningar har ansökningsperiod inför vårterminen 2025 16 september till 15 oktober. När du har blivit antagen behöver du registrera dig på din inledande kurs för att behålla din plats på programmet. Reservantagningen påbörjas under augusti. För aktuella datum av avseende webbregistrering, se den inledande kursens sida.
Ansökan görs via antagning.se.
Observera: för att kunna söka en kurs inom Lärarlyftet måste du ha skolhuvudmannens godkännande - detta intygas genom en blankett ifrån Skolverket (se nedan) - samt styrka att du har en lärarexamen, alternativt motsvarande äldre examen eller motsvarande utländsk behörighet.
Behörighet till lärarlyftet genom motsvarande utländsk behörighet?
Om du har fått din behörighet att undervisa som lärare genom utländska meriter, vänligen kontakta oss innan din ansökan. Du kan vara behörig att läsa utbildningen men eventuellt ej behörig att ta ut en speciallärarexamen.
Kontakta studievägledare: studievägledning@specped.su.seBlankett: Huvudmannens godkännande - Speciallärarutbildning inom Lärarlyftet VT25
Statsbidrag
Din huvudman kan söka statsbidrag för att underlätta för dig att delta i Lärarlyftet. Statsbidraget kan till exempel användas till ersättning för resor, kurslitteratur eller ledigt för studier utan löneavdrag. Huvudmannen bestämmer hur bidraget ska användas men du kan självklart föreslå vad det ska användas till.
-
Mer information
Webbregistrering VT25
Du måste registrera dig för att behålla din utbildningsplats. Information om registrering och övrig information du behöver skickas ut i ett välkomstbrev från institutionen innan terminsstart. För att fortsätta redan påbörjade studie måste du också registrera dig på din nästa kurs.
Reservantagning VT25Blir reservantagning aktuell efter att ordinarie ansökningsomgång är avslutad så anslås det här.
TillgodoräknandeDu som är deltagare i Lärarlyftet vid Stockholms universitet har möjlighet att ansöka om tillgodoräknande av tidigare studier. För dig som börjar läsa ett speciallärarprogram inom Lärarlyftet VT25 behöver samtliga ansökningar om tillgodoräknande ha inkommit senast 15 februari 2025.
Läs mer om Tillgodoräknande.
Studera med funktionsnedsättningStockholms universitet erbjuder olika pedagogiska stödformer för personer med varaktiga funktionsnedsättningar. Stödet utgår ifrån dina individuella behov och syftar till att underlätta dina studier.
För att ta del av stödet som erbjuds måste du göra en ansökan om särskilt pedagogiskt stöd. Logga in i systemet Ansökan i NAIS (Nationellt administrations- och informationssystem för samordnare) och fyll i webbformuläret. För att fullfölja ansökan måste du bifoga dokumentation som styrker en varaktig funktionsnedsättning.
Ange att du är en deltagare i Lärarlyftet i din ansökan.
Länk till ansökan: www.nais.uhr.se -
Kontakt
Utbildningsadministration
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör: speciallarare@specped.su.seStudie- och karriärvägledning
Om du behöver särskilt pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare: studievagledare@specped.su.se