Speciallärarprogrammet - Specialisering mot dövhet eller hörselskada
Speciallärarprogrammet är en påbyggnadsutbildning på avancerad nivå för dig som har lärarexamen och som har arbetat minst tre år som lärare efter examen.
Utbildningen har fokus på professionell och akademisk kompetens som kan förebygga och undanröja hinder i lärmiljöer, för att möjliggöra kunskapsutveckling hos alla döva barn och elever samt hos alla barn och elever med hörselnedsättning.
Som speciallärare med specialisering mot dövhet och hörselskada har du fördjupade kunskaper om viktiga förutsättningar för kunskapsutveckling hos döva barn och elever samt hos barn och elever med hörselnedsättning. Därför kan du skapa goda förutsättningar för dessa barns och elevers språk- och begreppsutveckling. Med din specialiserade kompetens kan du kartlägga dessa barns och elevers kunskapsutveckling, granska lärmiljöer och föreslå åtgärder som utvecklar inkluderande lärmiljöer.
Utbildningens inriktning ger en yrkeskompetens som bland annat innebär en fördjupad förmåga att:
- kartlägga kunskapsutveckling hos döva barn och elever samt hos barn och elever med hörselnedsättning
- analysera undervisning för döva elever eller för elever med hörselnedsättning och undanröja hinder för att främja elevernas kunskapsutveckling inom olika ämnesområden
- fungera som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör lärande och kunskapsutveckling hos döva barn och elever samt hos barn och elever med hörselnedsättning
Inför höstterminen 2024 uppdateras och förnyas Speciallärarprogrammet med tydligare fokus på elevhälsa och neuropsykiatriska svårigheter. En ny kurs introducerar specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete. Kursen lyfter elevhälsa i relation till skolans utbildningsuppdrag och stöttar hur du utformar din undervisning, för att möjliggöra elevers framsteg mot att uppnå utbildningens mål.
-
Programöversikt
Genom utbildningen utvecklar du både en yrkesprofessionell och en akademisk kompetens. Vetenskapliga förhållningssätt löper som en röd tråd genom hela programmet. Vetenskapsteori och metod som kunskapsområde behandlas i två kurser under första och sista terminen. Du möter programmets kunskapsområden både teoretiskt och praktiskt genom bland annat:
- föreläsningar, seminarier, workshops och
- övningar, case, dilemman och andra uppgifter som du arbetar med enskilt eller i grupp, samt
- verksamhetsförlagda fältstudier (VFF) som du genomför i samarbete med företrädare för relevanta specialpedagogiska verksamheter.
Utbildningens kurser
Kurs 1: Det specialpedagogiska samhällsuppdraget, UQ1SE1 7,5hp
Kurs 2: Utveckling i och av pedagogiska lärmiljöer, UQ1SE2 7,5hp
Kurs 3: Vetenskapsteori och metod I, UQ1SE3 7,5hp
Kurs 4: Professionella samtal i specialpedagogiska sammanhang UQ1SE4 7,5hp
Kurs 5: Dövhet och hörselnedsättning ur olika perspektiv, UQ2DH1 7,5hp
Kurs 6: Didaktiska villkor för begreppsutveckling hos döva elever eller elever med hörselnedsättning, UQ2DH2 7,5hp
Kurs 7: Didaktiska villkor för språk-, skriv- och läsutveckling hos döva elever eller elever med hörselnedsättning, UQ2DH3 7,5hp
Kurs 8: Pedagogisk utredning samt bedömning av och för kunskapsutveckling hos döva elever eller elever med hörselnedsättning UQ2DH4 7,5hp
Kurs 9: Specialpedagogisk kompetens i elevhälsans arbete, UQ3SE1, 7,5 hp
Kurs 10: Vetenskapsteori och metod II, UQ3SE2 7,5 hp
Kurs 11: Självständigt arbete – inom Speciallärarprogrammet med specialisering mot dövhet eller hörselskada, UQ3DH3, 15 hpDistansutbildning med inslag av campusundervisning (studietakt 50 %)
Utbildningen ges till största del på distans, med inslag av undervisningsdagar på campus, främst under termin 2 och 5. Undervisningsdagarna är huvudsakligen förlagda till sammanhängande torsdagar och fredagar under terminerna 1 till 5, cirka en gång per månad, med 10 till 12 undervisningsdagar per termin. Termin 6 har ett delvis mer varierat upplägg med uppsatshandledning för självständigt arbete. Ungefärligt antal undervisningsdagar förlagda på campus:Termin 1: 0 campusdagar
Termin 2: upp till 4 campusdagar
Termin 3: 0 campusdagar
Termin 4: 0 campusdagar
Termin 5: upp till 5 till 6 campusdagar
Termin 6: 0 campusdagarUtbildning med studietakt 50 procent innebär cirka 20 timmar studier per vecka. Studierna består av schemalagd undervisning, egenplanerat arbete i studentarbetslag och individuella studier. Utbildningens distansundervisning sker via mötesplattformen Zoom och lärplattformen Athena.
-
Så ansöker du
På länken nedan hittar du information om hur du ansöker, viktiga datum och vilken dokumentation som krävs för att du ska kunna bli antagen till speciallärarprogrammet eller specialpedagogprogrammet.
-
Mer information
Webbregistrering HT24
Du måste registrera dig för att behålla din utbildningsplats. Information om registrering och övrig information du behöver skickas ut i ett välkomstbrev från institutionen innan terminsstart. För att fortsätta redan påbörjade studie måste du också registrera dig på din nästa kurs.
Reservantagning HT24Blir reservantagning aktuell efter att ordinarie ansökningsomgång är avslutad så anslås det här.
TillgodoräknandeOm du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper.
Läs mer om Tillgodoräknande.
Studera med funktionsnedsättning
Om du har frågor kring stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta vår studievägledare som är kontaktperson för studenter med behov av riktat pedagogiskt stöd.Läs mer att Studera med funktionsnedsättning.
Schema – HT24
På länkarna nedan hittar du preliminärt schema för den inledande terminen:
-
Kontakt
Utbildningsadministration
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, schema, eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör: speciallarare@specped.su.se
Studie- och karriärvägledning
Om du behöver särskilt pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare: studievagledare@specped.su.se