Speciallärarprogram - Specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning
Speciallärarprogrammet med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning, är en påbyggnadsutbildning för verksamma lärare och pedagoger som leder till speciallärarexamen.
Observera att inför höstterminen 2024 kommer speciallärarprogrammet att uppdateras. Se däför nya sidan för studiestarter från HT24 och senare.
Utbildningen syftar till att med fördjupade didaktiska kunskaper inom området barn och elever med utvecklingsstörning och deras allsidiga kunskapsutveckling, kunna analysera olika elevers utvecklingsmöjligheter i varierande lärmiljöer. Vidare ger utbildningen möjlighet att arbeta i skiftande pedagogiska verksamheter och i olika åldersgrupper från förskoleklass till vuxenutbildning beroende på dina förkunskaper. Utbildningens inriktning ger en yrkeskompetens som bland annat innefattar:
- en förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna;
- en fördjupad kunskap om barns och elevers språk - och begreppsutveckling;
- en fördjupad kunskap om barns och elevers lärande och kunskapsutveckling samt om bedömningsfrågor och betygssättning;
- en förmåga att kritiskt granska och tillämpa pedagogiska metoder för att kartlägga och analysera barns och elevers lärandesvårigheter i olika lärmiljöer;
- en förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever i behov av särskilt stöd.
Målgrupp
- Lärare eller förskollärare, i vissa fall även fritidspedagoger, som har den grundläggande lärarexamen eller förskollärarexamen som krävs för behörighet att undervisa i anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola och Komvux som anpassad utbildning.*
- Lärare, i vissa fall även fritidspedagoger, som har den grundläggande lärarexamen som krävs för behörighet att undervisa som lärare i specialskolan.
- Lärare eller förskollärare som har den grundläggande lärarexamen eller förskollärarexamen som krävs för behörighet att som speciallärare få bedriva undervisning som avser särskilt stöd i grundskolan, gymnasieskolan och motsvarande skolformer enligt behörighetsförordningen.
- Anställd inom skolväsendet men inte inom förskolan eller fritidshemmet.
*kallas innan 2 juli 2023 grundsärskola, gymnasiesärskola och särskild undervisning för vuxna.
-
Programöversikt
Utbildningens struktur och innehåll syftar till att främja både professionell och akademisk kompetens. Didaktiska och vetenskapliga moment integreras i kurserna. Vetenskapsteori och forskningsmetod finns med som en röd tråd genom hela programmet.
Varje kunskapsområde behandlar såväl teoretiska som tillämpade aspekter genom bland annat:
- uppdragsdrivna uppgifter som genomförs individuellt och genom kollektivt arbete i studentarbetslag
- case och dilemman
- gruppdiskussioner och gensvarsarbete
- verksamhetsförlagda fältstudier (VFF), i samarbete med företrädare för relevanta specialpedagogiska verksamheter
- övningar och uppgifter utgör därför vanliga inslag i undervisningen.
Utbildningens samtliga kurser:
Kurs 1: Specialpedagogik som tvärvetenskap UQ1SLY 30hp
Kurs 2: Speciallärarens yrkesspecifika kompetenser UQ2UTI 30hp
Kurs 3: Vetenskapsteori och forskningsmetod samt ämnesfördjupning UQ3SLY 15hp
Kurs 4: Självständigt arbete UQ4SLY 15hp
Utbildningens upplägg studiestart VT24
Studietakten över programmets fyra terminer varierar och undervisningen ges på distans med inslag av campusträffar:
- Första terminen (30 hp) VT 24 läses med 100 procent studietakt. Schemalagd undervisning sker främst måndagar och tisdagar, varav cirka åtta undervisningsdagar är campusförlagda.
- HT 24 – VT25 (30 hp) läses med 50 procent studietakt. Schemalagd undervisning sker främst torsdagar och fredagar, varav cirka åtta undervisningsdagar är campusförlagda.
- Avslutande termin HT 25 (30 hp) läses med 100 procent studietakt. Under första halvan av terminen är undervisningen planerad till måndagar och tisdagar. Terminens upplägg är mer varierande med uppsatshandledning för självständigt arbete. Cirka åtta undervisningsdagar är campusförlagda.
Distansundervisningen sker via lärplattformen Athena och Zoom. Utbildning med 50 procent studietakt innebär cirka 20 timmar/vecka. Studierna består av undervisning, arbete i studentarbetslag samt tid för egna studier.
-
Mer information
Reservantagning för HT23
Efter att ordinarie antagningsomgång avslutats sker reservantagningen löpande. Om du blir antagen som reserv kontaktar vi dig via mejlTillgodoräknande
Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper.Läs mer om:
Tillgodoräknande.Webbregistrering
Du måste registrera dig för att behålla din utbildningsplats.
Läs mer om webbregistrering på utbildningens inledande kurssidaStudera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder dig som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd under studierna. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen.För mer information:
Studera med funktionsnedsättningOm du har frågor kring särskilt stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta vår studievägledare som är kontaktperson för studenter med särskilt pedagogiskt stöd.
-
Kontakt
Utbildningsadministration
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör: speciallarare@specped.su.seStudie- och karriärvägledning
Om du behöver särskilt pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare: studievagledare@specped.su.se