Tredjespråksforskning och språkdidaktik
I den här kursen behandlar vi tredjespråksforskning och vad den innebär för undervisning av ett tredjespråk. Kursen ingår i masterprogrammet i språkvetenskap men du kan också läsa den fristående.
Vi behandlar, utvärderar och jämför forskning om det tredje språket, centrala teorier och ett urval empiriska studier inom området. Vi tar upp olika faktorer som anses vara av betydelse för tredjespråkets inlärning, användning och utveckling, så som ålder, motivation, flerspråkighet och olika kontextuella faktorer. Därefter problematiserar vi språkdidaktiska förhållningssätt i relation till dessa faktorer.
Du kan läsa kursen fristående, eller som en del i följande masterprogram:
Masterprogram i språkvetenskap med inriktning mot språkdidaktik, 120 hp
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen sker digitalt i form av seminarier. Kursen ges på engelska och det är obligatorisk närvaro för samtliga schemalagda aktiviteter.
Examination
Kursen examineras genom muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter.
Betygskriterier US543F gäller från HT 2021 (415 Kb)
Examinator
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kontakt
Kursansvarig lärare
Ylva Falk, ylva.falk@su.seStudievägledning
studievagledning.did@su.seUtbildningsadministration
kursadmin.did@su.se