Forskarskolan i specialpedagogik

Forskarskolan i specialpedagogik har inriktning mot tidiga insatser i lärandemiljöer inom förskola och under de första skolåren. Den hoppas kunna utveckla forskningskunskap, om hur man förebygger och arbetar med att barn i behov av särskilt stöd ska få de bästa möjligheterna till lärande och utveckling.

Forskarskolan i specialpedagogik

 

 
Forskarskolan består av
Sven Bölte, Mara Westling Allodi, Henrik Danielsson, Jenny Wilder och Mats Granlund.

Forskarskolan har fått medel från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté (UVK) för att under perioden 2018-2021 erbjuda en forskarutbildning i specialpedagogik, i samarbete med Karolinska Institutet, Jönköping University och Linköpings universitet.

Forskarskolans olika lärosäten rekryterar under 2018 upp till 10 doktorander som deltar i forskarskolans verksamhet. Kurserna inom forskarskolan kommer att annonseras och kunna sökas av flera doktorander. På Stockholms universitet arbetar Mara Westling Allodi och Jenny Wilder med forskarskolan och flera forskare i specialpedagogik kommer att involveras som handledare och lärare.

Forskarskolan rekryterar doktorander med specialpedagogisk bakgrund, och knyter deras studier till existerande forskningsmiljöer och multidisciplinära projekt i samarbete med

 
I Forskarskolan

Forskarskolan med inriktning mot tidiga insatser i lärandemiljöer i förskola och under de första skolåren utvecklar förskolans och skolans kunskapsbas om yngre barns särskilda behov och om kraven på omgivningens specialpedagogiska anpassningar.  Forskarskolan utvecklar specialpedagogiska insatser som undanröjer hinder av olika slag och ökar barns delaktighet, engagemang och lärande.

Internationell och nationell forskning visar att barn i behov av särskilt stöd som inte får tillräckligt stöd och stimulans i sina lärandemiljöer riskerar att uppleva mindre deltagande i förskole- och skolverksamheten. Tidiga insatser i lärandemiljöer är nödvändiga och effektiva för att upptäcka sårbarhet, motverka risker och stödja kommunikation, samspel och lärande under barns första år i förskola och skola.

Nationella utvärderingar av svensk förskola och av de tidiga åren i svensk skola rapporterar att det finns förbättringsbehov när det gäller att stödja barn i behov av särskilt stöd och barn med funktionsnedsättningar. Utvärderingar visar att det fins brister i förskolan och skolan i det stöd som ges till barn i behov av särskilt stöd. Forskning visar att övergångarna mellanförskola, förskoleklass och skola kan vara känsliga perioder för barns lärande och utveckling.

 Det finns ett generellt behov av ökad kunskap om påverkansfaktorer och arbetssätt för att stödja barns lärande i förskola och under de tidiga åren i skolan. Tidigare svensk forskning i specialpedagogik har mestadels varit deskriptiv och interventionsstudier behövs för att utveckla specialpedagogik i praktiken genom forskningsbaserad tillämpad forskning.

Syftet med Forskarskolan i Specialpedagogik är att utveckla denna kunskap för att kunna erbjuda mer effektiva insatser, vilket efterfrågas i utbildningssystemet och i samhället.

 

Styrgrupp

Mara Westling Allodi, professor, Stockholms universitet

Jenny Wilder, professor, Stockholms universitet

Eva Siljehag, universitetslektor, Stockholms universitet

Mats Granlund, professor, Jönköping University

Sven Bölte, professor, Karolinska institutet

Henrik Danielsson, docent, Linköpings universitet

 

Advisory Board

Julie Dockrell, professor Psychology and Special Needs, UCL Institute of Education, University College. 

Dale Farran, Professor Vanderbilt Peabody College, specialty in Poverty and Intervention, 

Jonathan Green, Professor of Child/Adolescent Psychiatry The University of Manchester, 

 

Stockholms universitet har fått ansvaret att koordinera Forskarskolan i specialpedagogik, i samarbete med

Internationella samarbetspartners

  • Professor Susan Sandall (University of Washington, College of Education, USA)
  • Professor Samuel Odom (Frank Porter Graham Child Development Institute, University of North Carolina at Chapel Hill School of Education, USA)

 

 
 

Tidigare seminarier

  • 28 april 2021 Carina Wikman's 50% seminar: Can We Change the Social Climate in Learning Environments? Assessment, observation and coaching as tools to improve the social climate in the elementary classroom: a pilot study
  • 27 april 2028 Karin Edlund’s 50% seminar: Teacher’s talk in the classroom: communication supporting strategies during text talks  - a pilot study
  • 7 april 2021 Lisa Fohlins 50%-seminarium: Making a change: Identifying barriers and facilitators in implementation of innovations in Swedish Schools
  • 31 mars 2021 Linn Johnels 50%-seminarium: Musical interaction with students with PIMD: Interactive behaviors, staff responsiveness and narrative support
  • 11 januari 2021 Sofia Wallin 50%-seminarium Communication and AAC in Schools for Students with Intellectual Disability: An Exploratory Study of a Partner Communication Intervention
  • 21 december 2020 Yu-Hsin Hsieh 50%-seminarium: Applying eye-gaze asssitive thechnology in daily activities for children and youth with complex needs
  • 4 december 2020 Rasmus Riad -  Bilderboksläsning med mer dialog i förskolan – en engagerande högläsning
 
 
 

Disputation i handikappvetenskap:
Mätning av barns engagemang i tidig utbildning och omsorg

Ny avhandling med observationsmetod för att undersöka förskolans vardagsmiljö och barns delaktighet med utgångspunkt i vad barn och personal gör.
Förskolans vardagsmiljöer

Läs om studie om koppling mellan barns språkliga förmåga och deras självupplevda välmående i förskolan:
Barns språkliga förmåga och hur de själva skattar sitt välmående på förskolan

Forskarskolan i specialpedagogik medverkade 2021 på en konferens arrangerad av Karolinska institutet 2021 som visades i UR Samtiden: 
Forskarskola om tidiga insatser i lärandemiljöer

UR Samtiden
 

 

 

14 oktober 2022 anordnade Forskarskolan i specialpedagogik med inriktning mot tidiga insatser ett symposium: 

Symposium om insatser i god tid – i förskola, tidiga skolåren och särskola

 

Kontakt

Kursadministration: forskaradministration@specped.su.se

På denna sida