Språklig integration och stöttning av lärlingselever

Två nya forskningsartiklar av medarbetare från Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, har nyligen publicerats.

Bakom artikeln "Say it in Swedish!: Babies, belonging and multilingualism in an integration initiative activity in Sweden" i Ethnography — som kritiskt granskar idéer om språk och integration — ligger forskare Enni Paul och universitetslektor Liz Adams Lyngbäck. Nyanlända föräldrar görs till ”språkprojekt” när volontärer intar rollen som språk- och föräldraförebilder.

Enni Paul har också författat artikeln "Stödpraktiker i relation till arbetsplatsförlagt lärande i svensk gymnasial lärlingsutbildning" i Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) som undersöker hur lärlingselever stöttas i arbetsplatsförlagt lärande. På gymnasiala lärlingsprogram går många elever i behov av stöd, samtidigt är utbildningen krävande och eleverna förväntas följa arbetsplatsers normer, som vuxna, men forskning saknas om hur skolpersonal stöttar eleverna.

Gymnasieelever
Foto: Unsplash