Vetenskapsrådet beviljar 32 miljoner till Forskarskola i specialpedagogik
Medel under fem år till Forskarskola i specialpedagogik: Interventionsforskning i skolan.

Forskarskolan i specialpedagogik är inriktad på interventioner i skolan och adresserar ett kritiskt och aktuellt behov av att förbättra resultaten för elever som riskerar att misslyckas i skolan på grund av inlärnings- och neurologpsykiatriska svårigheter.
Forskarskolan kommer att ledas av Jenny Wilder, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Medverkande forskare och universitet är Jakob Åsberg Johnels, Göteborgs universitet, Nina Klang, Mälardalens universitet och Henrik Danielsson, Linköpings universitet.
Sjunkande prestationer
Svenska elever visar sjunkande prestationer i internationella bedömningar. I kombination med ökande ojämlikhet i utbildning understryker detta behovet av forskningsbaserade interventioner som stöder olika lärandebehov i inkluderande skolmiljöer.
Denna nationella forskarskola sammanför fyra ledande institutioner – Stockholms universitet, Linköpings universitet, Göteborgs universitet och Mälardalens universitet – för att bygga forskningskapacitet inom design, utvärdering och implementering av skolbaserade interventioner.
Med förankring i speciallärarutbildningarna inriktar sig forskarskolan på tre specialiseringsområden: språk-, läs- och skrivutveckling, matematikutveckling och allmänna inlärningssvårigheter i samband med intellektuell funktionsnedsättning.
Integrering
En viktig innovation i forskarskolans program är integreringen av lärandevetenskapliga perspektiv som kombinerar insikter från kognitionsvetenskap, utvecklingspsykologi och pedagogisk forskning.
Doktorandprojekten kommer att behandla hur interventioner kan skräddarsys efter elevers kognitiva, emotionella och miljömässiga behov. Forskarskolan omfattar fyra gemensamma kurser (30 högskolepoäng), nationella workshops, textseminarier och internationella sammanhang.
Doktoranderna kommer under hela sin utbildning att delta i undervisning inom speciallärarprogrammen.
Forskarskolan kommer att stärka den nationella forskningskapaciteten inom specialpedagogik, främja tvärvetenskapligt samarbete och ge lärarutbildare spetskompetens inom interventionsforskning. Genom att koppla samman empirisk forskning med pedagogisk praktik inriktar sig forskarskolan på att främja inkluderande och jämlik utbildning för alla elever.
Senast uppdaterad: 14 november 2025
Sidansvarig: Specialpedagogiska institutionen