Organisation
På Specialpedagogiska institutionen arbetare cirka 100 medarbetare, många med utbildning och erfarenheter inom specialpedagogiskt relevanta yrken. Förutom speciallärare och specialpedagog finns arbetsterapeut, lärare, logoped, sjuksköterska, socionom och psykolog representerade.
Specialpedagogiska institutionen leds av en prefekt som väljs var tredje år. I ledningsgruppen ingår också en ställföreträdande prefekt, en administrativ chef och en administrativ studierektor tillsammans med studierektorer.
Prefekt
Ställföreträdande prefekt
Biträdande prefekt
Administrativ chef
Studierektorer
Mina Sedem
Speciallärarprogrammet
Annika Käck
Lärarprogramkurser
Iris-Corinna Schwarz
Forskarutbildning
Manal Musa Albaiaa
Biträdande studierektor tjänsteläggning
Forskare och universitetslektorer
Våra forskningsområden
Inom forskning i specialpedagogik finns fem olika områden som fokuserar på olika aspekter av det specialpedagogiska uppdraget. Institutionens forskare kan ha tillhörighet i flera av de här områdena.
- Delaktighet och lärande
- Lärandemiljöer och didaktisk utveckling
- Spädbarnsårets- och förskolans specialpedagogik
- Etik, makt och profession
- Migration och utbildning
Specialpedagogiska institutionens professorer, docenter, universitetslektorer och doktorander hittar du på Kontaktsidan.
Verksamhetsstöd
Administration på Specialpedagogiska institutionen fungerar som verksamhetsstöd och arbetar med frågor som rör utbildning, forskning, ekonomi, personal, och kommunikation.
Se Kontakt för information om vem som jobbar med vad.
Institutionsstyrelsen
Institutionsstyrelsen leds av ordförande, prefekten, och vice ordförande, ställföreträdande prefekten. Ledamöterna representerar institutionens olika personalkategorier; lärare, forskare och administrativ personal. Styrelsen består också av studeranderepresentant/er som utses genom Doktorandrådet/Studentkåren för en mandatperiod på ett år. Övriga ledamöter sitter på en mandatperiod av tre år.
Medlemmar i institutionsstyrelsen
Institutionsstyrelsens medlemmar för perioden 2024-01-01 --- 2026-12-31
Ordförande: Jenny Wilder
Vice orförande: Hanna Ginner Hau
Ordinarie ledamöter
Nihad Bunar
Fredrik Ericsson
Ulrika Norburg
Heidi Selenius
Kari Trost
Simo Vehmas
Mimmi Waermö
Suppleanter
Mathias Brink
Joacim Ramberg
Iris-Corinna Schwarz
Institutionsstyrelsens sekreterare:
Se Kontakt för kontaktuppgifter.
Beredningsgrupper
På Specialpedagogiska institutionen finns tre beredningsgrupper:
- Arbetsmiljöberedningen
- Forskningsberedningen
- Utbildningsberedningen
RALV - Rådet för arbetsmiljö och lika villkor
RALV hanterar frågor om arbetsmiljö och lika villkor. Utgångspunkten för specialpedagogiska institutionens arbete är Stockholms universitets Arbetsmiljö- och lika villkorspolicy och ”Mål för arbetsmiljö- och lika villkorsarbetet 2020 - 20222.
Arbetsmiljö- och lika villkorsarbete har ett förebyggande fokus för att skapa en trygg och inspirerande miljö att arbeta och studera i. En bra arbetsmiljö skapar vi tillsammans, där alla chefer, medarbetare och studenter tar ett personligt ansvar och bidrar till en god fysisk, organisatorisk och social arbetsmiljö.
RALV:s uppdrag är att initiera, bevaka och bereda arbetsmiljö- och lika villkorsfrågor. Rådet består av:
Hanna Ginner Hau, ordförande
Maria Glad, doktorandrepresentant
Jennie Graflund, verksamhetsstöd, likavillkorsrepresentant
Helén Knutes Nyqvist, arbetsmiljöombud
Judit Simon, lärare-/forskarerepresentant
Elsa Thomas, verksamhetsstöd, arbetsmiljöombud
Kari Trost, lärare-/forskarerepresentant
Läs mer om Arbetsmiljö och lika villkor.
Forskningsberedningen
Forskningsberedningen är ett forum där institutionens forskande medarbetare och doktorandrepresentanter kan delta i diskussioner och beslut kring institutionens forskningsinfrastruktur och gemensamma satsningar inom institutionens forskningsverksamhet. Det kan gälla frågor kring institutionens forskningsområden, etikprövningar, forskarutbildningen, publikationsstrategier och ansökningar för forskningsmedel med mera.
Samordnare forskningsberedning:
Wieland Wermke, docent
Utbildningsberedningen
Utbildningsberedningen har i uppdrag att arbeta med rutiner och principfrågor och att bereda styrdokument i relation till utbildning på grund och avancerad nivå. Beredningen arbetar bland annat med utformning av gemensamma underlag och material till studenter och förslag till implementering av förändringar i centrala regelverk kring utbildning och utbildningsadministration.
Utbildningsberedningen bevakar förändringar i lokala såväl som centrala och nationella regelverk och rutiner. Uppdraget består också av att bereda kursdokument för institutionsstyrelsen och andra instanser som lärarkollegiet, ledningen och fakulteten. Kursdokument och beslutsunderlag behöver vara korrekt utformade, både juridiskt och administrativt med beaktande av kursernas innehåll.
Vid arbete med principer och rutiner som innebär mindre förändringar i institutionens arbetssätt, bereder utbildningsberedningen ärendet för vidare beslut av studierektorsgruppen. Större förändringar bereds för vidare beslut av institutionsstyrelsen.
Utbildningsberedningen består av:
Jennie Graflund, ordförande, administrativ studierektor
Martin Carlfjord, studievägledare
Andreas Heilborn, sekreterare, kursplaneadministratör
Joel Wiklund Abdelmoez Ahmed, utbildningshandläggare
Krishantering
Här kan du läsa vad som gäller för institutionens krishantering.
Senast uppdaterad: 7 januari 2025
Sidansvarig: Institutionsnamn