Specialpedagogikens historiska och teoretiska grund, 7,5 hp
Kursens innehåll
Orientering och fördjupning i några exempel av historisk forskning med specialpedagogisk anknytning, genom egna litteraturstudier och föreläsningar. Frågeställningar kring historisk forskningsmetodik ingår.
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha en god överblick och kan redogöra och kommentera litteraturen
- i seminarieform skriftligt och muntligt sammanfatta, kritiskt granska och kommentera en vald doktorsavhandling/text med avseende på metod, resultat och innehåll
- analysera någon historisk källa och identifiera likheter och skillnader med nutida tänkesätt och praktiker inom det specialpedagogiska fältet.
Kursens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövning och obligatoriska seminarier.
Kursen ges: Inställd HT 24, ges nästa gång HT25.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. I kursen ingår nätbaserade litteratur- och informationsökningar.
Kursplan HT22 (235 Kb)
Litteraturlista UQ013FU HT22 (147 Kb)
Ansökan
Behörighet: Antagen till forskarutbildning i Specialpedagogik.
Skicka din ansökan per e-post till handläggare Elsa Thomas, forskaradministration@specped.su.se, där du anger att du söker denna kurs, ditt namn, e-postadress, personnummer samt vilket forskarutbildningsämne och universitet du är antagen till.
Sista ansökningsdag: Löpande fram till kursstart.
Kursansvarig: Professor Simo Vehmas
Kontakt
Vid frågor kring kursens innehåll och upplägg kontakta kursansvarig lärare Simo Vemas, simo.vehmas@specped.su.se
Senast uppdaterad: 20 mars 2024
Sidansvarig: Specialpedagogiska institutionen