Specialpedagogikens historiska och teoretiska grund, 7,5 hp

Kursens innehåll

Orientering och fördjupning i några exempel av historisk forskning med specialpedagogisk anknytning, genom egna litteraturstudier och föreläsningar. Frågeställningar kring historisk forskningsmetodik ingår.

Kursens lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

  • ha en god överblick och kan redogöra och kommentera litteraturen
  • i seminarieform skriftligt och muntligt sammanfatta, kritiskt granska och kommentera en vald doktorsavhandling/text med avseende på metod, resultat och innehåll
  • analysera någon historisk källa och identifiera likheter och skillnader med nutida tänkesätt och praktiker inom det specialpedagogiska fältet.

Kursens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövning och obligatoriska seminarier.

Kursen ges: Inställd HT 24, ges nästa gång HT25.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. I kursen ingår nätbaserade litteratur- och informationsökningar.

Kursplan HT22 (235 Kb)

Litteraturlista UQ013FU HT22 (147 Kb)

Schema HT22

 

Ansökan

Behörighet: Antagen till forskarutbildning i Specialpedagogik.

Skicka din ansökan per e-post till handläggare Elsa Thomas, forskaradministration@specped.su.se, där du anger att du söker denna kurs, ditt namn, e-postadress, personnummer samt vilket forskarutbildningsämne och universitet du är antagen till.

Sista ansökningsdag: Löpande fram till kursstart.

Kursansvarig: Professor Simo Vehmas

Kontakt

Vid frågor kring kursens innehåll och upplägg kontakta kursansvarig lärare Simo Vemas, simo.vehmas@specped.su.se 

Sök bland våra utbildningar