Yrkesämnen

På den här sidan samlar vi information om projekt som nätverket för Yrkesämnen arbetar och har arbetat med.

 

Ramprojekt

I ett ramprojekt samarbetar forskare och lärare för att med vetenskapliga metoder utforska viktiga frågor i klassrummet. Projekten delas ofta in i delprojekt, exempelvis baserat på stadium eller olika aspekter av huvudfrågan.

Sök ramprojekt via detta formulär

 

Yrkesämnen: Integrerad undervisning för yrkeskunnande: samverkan mellan skola och apl

Projektet handlar om hur man integrerar lärande i skolan och på arbetsplatsen under arbetsplatsförlagt lärande (apl). Integrering förutsätter ett samarbete mellan olika lärare, eller mellan skolan och flera arbetsplatser avseende ett tema, ett projekt, en uppgift, eller en fråga.

Genom att belysa och pröva olika former för integrerad undervisning kan man exempelvis förstärka den yrkesrelaterade relevansen av ett specifikt undervisningsinnehåll, men också belysa olika aspekter av yrkeskunnande, synliga eller mindre synliga. Kunskap om integrerad undervisning kan bidra till en ökad förståelse för vilket yrkeskunnande som görs tillgängligt för eleverna i skilda lärmiljöer – skola och apl – och för deras framtida yrkesområde.

Läs mer om projektet här: Ett spännande läsår för nätverket i yrkesämnen, artikel på Stockholms universitets webbplats

Låter detta intressant för dig? Då är du varmt välkommen att söka!

-----------------------------------------

Yrkesämnen: Återkoppling i yrkesämnen i samspel mellan deltagare och materiella villkor

Återkoppling i yrkesämnen handlar ofta om hantering av verktyg, material eller agerande i olika situationer. Yrkeslärare kan exempelvis genom sinnesintryck bedöma hur elever klarar sina arbetsuppgifter. Både i ett restaurangkök eller i en verkstad för metallbearbetning är till exempel luktsinnet eller hörseln betydelsefulla för sådana bedömningar.

I andra sammanhang kan syn, smak eller känsel vägleda lärarna. Det kan handla om hur ett verktyg känns eller hur det låter då smöret fräser i stekpannan. I sådana situationer sker återkopplingen ofta genom en kombination av samtal och handlingar mellan lärare och elever eller mellan elever. Ofta handlar återkoppling också om att visa skillnaden mellan ett bättre eller sämre handgrepp eller att justera hur eleven använder ett verktyg i förhållande till ett specifikt material.

I projektet utforskas hur återkoppling går till och hur den kan förstås, i relation till de specifika förutsättningar som gäller för aktuellt yrkesämne. Kunskap kring yrkesspecifik återkoppling förväntas bidra till att vidga förståelsen för hur återkoppling kan ta form i undervisningen där andra material än texter och symboler utgör huvudfokus.

Låter detta intressant för dig? Då är du varmt välkommen att söka!

Ramprojekt 1: Integrerad undervisning för yrkeskunnande: samverkan mellan skola och apl

Projektet handlar om hur man integrerar lärande i skolan och på arbetsplatsen under arbetsplatsförlagt lärande (apl). Integrering förutsätter ett samarbete mellan olika lärare, eller mellan skolan och flera arbetsplatser avseende ett tema, ett projekt, en uppgift, eller en fråga.

Genom att belysa och pröva olika former för integrerad undervisning kan man exempelvis förstärka den yrkesrelaterade relevansen av ett specifikt undervisningsinnehåll, men också belysa olika aspekter av yrkeskunnande, synliga eller mindre synliga.

Kunskap om integrerad undervisning kan bidra till en ökad förståelse för vilket yrkeskunnande som görs tillgängligt för eleverna i skilda lärmiljöer – skola och apl – och för deras framtida yrkesområde.

Läs tidigare publicerad nyhet: Ett spännande läsår för nätverket i yrkesämnen

-----------------------------------------

Ramprojekt 2: Återkoppling i yrkesämnen i samspel mellan deltagare och materiella villkor

Återkoppling i yrkesämnen handlar ofta om hantering av verktyg, material eller agerande i olika situationer. Yrkeslärare kan exempelvis genom sinnesintryck bedöma hur elever klarar sina arbetsuppgifter. Både i ett restaurangkök eller i en verkstad för metallbearbetning kan yrkeslärare är till exempel luktsinnet eller hörseln betydelsefulla för sådana bedömningar. I andra sammanhang kan syn, smak eller känsel vägleda lärarna. Det kan handla om hur ett verktyg låter eller hur det låter då smöret fräser i stekpannan. I sådana situationer sker återkopplingen ofta genom en kombination av samtal och handlingar mellan lärare och elever eller mellan elever. Ofta handlar återkoppling också om att visa skillnaden mellan ett bättre eller sämre handgrepp eller att justera hur eleven använder ett verktyg i förhållande till ett specifikt material.

I projektet utforskas hur återkoppling går till och hur den kan förstås, i relation till de specifika förutsättningar som gäller för aktuellt yrkesämne. Kunskap kring yrkesspecifik återkoppling förväntas bidra till att vidga förståelsen för hur återkoppling kan ta form i undervisningen där andra material än texter och symboler utgör huvudfokus.

Exempel på avslutade ramprojekt är “Yrkesrelaterade beräkningar för yrkeskunnande”. 

 

FoU-projekt

Ämnesdidaktiska FoU-projekt genomförs av lärare på en skola med vetenskapligt stöd från nätverket, och fokuserar på problem eller utmaningar i undervisningen.

Anmäl intresse om att vara med i ett FoU-projekt (länk kommer till nya formuläret)

Från utsida till insida- att förstå inflammationsprocessen

  • Deltagande skola: Kungsholmens västra gymnasium
  • Deltagande lärare: Lena Jönsson, Louise Aspegren
  • Projektperiod: ht 2017 – vt 2019

Studiens syfte var att utveckla elevernas förmåga att identifiera och urskilja olika perspektiv av en process för att skapa en förståelse för processen som helhet. Vår strävan var därför att identifiera och designa didaktiska strategier för undervisning som utvecklar elevernas  förståelse för och kunskaper om humanfysiologiska processer, i denna studie synliggjord som inflammationsprocessen. Som yrkeslärare har vi observerat att många elever kan  beskriva olika fysiologiska processer som förekommer i människokroppen, antingen på mikronivå (djup perspektiv) eller på makronivå (yt-perspektiv). När de sedan förväntas visa en förståelse för den fysiologiska processen i sin helhet så är det många elever som har svårt att växla mellan dessa perspektiv. 

Studien genomfördes på en gymnasieskola, på Vård- och omsorgsprogrammet, där det ingick 15 elever. Metoden som användes var en Learning study1 (Carlgren, I (2017). Undervisningsutvecklande forskning: exemplet learning study. Malmö: Gleerups). I ett förtest fick eleverna besvara en öppen fråga om inflammationsprocessen, utifrån detta identifierades lärandeobjektet för studien; “eleven ska kunna beskriva inflammationsprocessens olika steg och kunna urskilja och relatera dem till varandra för att förstå processförloppet”. 

Resultaten visar att först när eleverna fick förflytta sig fysiskt runt i klassrummet mellan olika stationer och när tredimensionella modeller introducerades i undervisningen där de fick använda sina sinnen kunde de helt urskilja de olika stegen i processen. När de dessutom fick sammanfatta de olika stegen i inflammationsprocessen genom att skriva och rita ökade deras förståelse för relationen mellan de olika stegen. 

Nyckelord: processförståelse, mikro-makroperspektiv, didaktiska metoder.

Konferensbidrag:

Jönsson, L. & Asplund, L. (2018, oktober). Inflammationsprocessen är när det händer olika saker i kroppen. Lärarnas forskningskonferens 31 oktober 2018, STLS, Tumba, Sverige.

Aspegren, L. & Jönsson, L. (2019, juni). Inside-out: The importance of knowing how to switch 
between perspectives in order to understand the inflammatory process within a Swedish Upper secondary Health and Social Care Program. Paper presentation på NordYrk 12–14 juni 
2019, Helsingfors, Finland.

Vetenskapligt granskade publikationer:

Aspegren, L., Jönsson, L. (2019). Från utsida till insida – att förstå inflammationsprocessen. Manus inskickat till ForskUL.

På denna sida

mainArticlePageLayout

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}