Tim Holappas och Pernilla Leviners artikel har publicerats i Förvaltningsrättslig Tidskrift

Tim Holappas och Pernilla Leviners artikel Barns villkorade rätt till skälig levnadsstandard – om rättsligt osynliggörande av barn i ärenden om ekonomiskt bistånd har publicerats i Förvaltningsrättslig Tidskrift.

Tim Holappa, doktorand i offentlig rätt, och Pernilla Leviner, professor i offentlig rätt, har tillsammans skrivit och publicerat en artikel, Barns villkorade rätt till skälig levnadsstandard – om rättsligt osynliggörande av barn i ärenden om ekonomiskt bistånd, i Förvaltningsrättslig Tidskrift!

I artikeln Barns villkorade rätt till skälig levnadsstandard – om rättsligt osynliggörande av barn i ärenden om ekonomiskt bistånd behandlas frågor om vad barns rätt till skälig levnadsstandard egentligen betyder och om det finns rättsliga problem som kan förhindra förverkligandet av denna rättighet för alla barn i Sverige idag. Frågorna ställs bland annat mot bakgrund att barn, enligt barnkonventionen och flera andra rättsakter, har en rätt till skälig levnadsstandard. Trots denna rättighet finns barnfattigdom även i Sverige, ett land som tillhör en av världens rikaste länder.

Artikeln är open access och går att nå från Förvaltningsrättslig Tidskrifts hemsida: Startsidan - Förvaltningsrättslig tidskrift (forvaltningsrattslig.org)