Rebecca Ye forskningsledare vid Score
Rebecca Ye, docent i pedagogik och fil dr. i sociologi, tillträder sin nya roll som forskningsledare vid Score 1 oktober 2025.
Rebecca, berätta lite om din bakgrund!
Mitt engagemang och intresse för offentlig sektor går djupt! Jag är docent vid Stockholms universitet. Att förstå hur sociala processer minskar eller genererar (o)jämlika resultat i och kring utbildningsorganisationer, och särskilt i situationer av osäkerhet, har varit en central punkt i min forskning under det senaste decenniet. Några av de studier jag har lett inkluderar forskning om utbildningsvägar till arbete som är institutionaliserade, liksom vägar som är framväxande och föregripande, i en mängd olika kontexter som Singapore, Storbritannien och Sverige.
Sedan 2019 har jag varit involverad i undervisning och handledning på masterprogrammet i internationell och jämförande pedagogik vid SU. Jag handleder också doktorander inom en rad olika ämnen, från elevrörelser och kollektivt handlande, organisering av nationella stipendieprogram till internationalisering av högre utbildning. Innan jag kom till den akademiska världen arbetade jag inom den offentliga sektorn och bedrev forskning för politik och praktik vid Institutet för Sydostasiatiska studier och Institutet för vuxenutbildning i Singapore.
Vad ser du mest fram emot i din nya roll som forskningsledare?
Jag ser fram emot att fortsätta det arbete jag påbörjat tillsammans med andra på Score kring den strategiska satsningen, att organisera utbildning. Den första huvuduppgiften är att lansera projektet, CYCLE, där jag kommer att undersöka värderingen av korta-utbildning för den gröna omställningen. Detta projekt ställs mot bakgrund av accelerationen, förkortningen och "staplingen" av lärandeupplevelser för långa, transformativa samhällsprocesser, medan förväntningarna på att vi engagerar oss i "livslångt lärande" förhöja. Jag är särskilt intresserad av att granska denna förkortande-förlängande paradox och vilka konsekvenser dessa processer får för offentliga institutioner, tillsammans med andra forskare över disciplingränserna.
En forskningsagenda som jag för närvarande skissar på handlar om att undersöka "mikromeriter", som ett samtida sätt att samordna och kompromissa inom utbildning och arbetsmarknad för "makroproblem". Scores mångåriga profilområden om organisering av kunskap, hyperrationalitet och organisering av marknader lägger en solid grund för att driva och initiera ytterligare forskning i denna riktning.
Hur går dina tankar kring hur du vill utveckla forskningen på Score?
Forskning om organisering av utbildning är tvär- och mångvetenskaplig. Det är min förhoppning att Score kan fungera som en bro för att koppla samman forskningsöar. Som forskare som har varit engagerad i både kvalitativ och kvantitativ forskning skulle jag vilja använda denna bakgrund och min relation med nationella och internationella forskare som är engagerade i dessa olika paradigm, för att generera metodologiska och teoretiska möjligheter och sätt att forska, och lokalisera möjligheter för föryngrande metodologiska diskussioner inom organisationsforskning.
Senast uppdaterad: 1 oktober 2025
Sidansvarig: Score