Miljörättskonferens samlade forskare från hela världen

Den 15–17 september 2022 anordnade Stockholms miljörättscentrum den internationella konferensen ”Stockholm+50: International Environmental Law in Perspective” som samlade drygt 130 deltagare, online och vid Aula Magna, Stockholms universitet.

Vy över konferenssalen i Aula Magna
Konferensen ”Stockholm+50: International Environmental Law in Perspective” anordnades i hybridformat, där en del deltog online och andra på plats i Aula Magna vid campus Frescati, Stockholms universitet. Foto: Natalie Oliwsson

I år är det femtio år sedan FN:s första miljökonferens ägde rum, Stockholmskonferensen 1972 – ett avgörande ögonblick för den internationella miljörätten som disciplin och ett mycket viktigt kapitel i internationell rätt. Knappast något annat område inom den internationella rätten har varit föremål för så många och olika förändringar under de senaste fem decennierna som den internationella miljörätten.

Med anledning av detta arrangerade Stockholms miljörättscentrum i mitten av september 2022 en omfattande internationell konferens på ämnet där tyngdpunkten låg på att reflektera över den omfattande utvecklingen under det senaste halvseklet; Vad har gjorts, vad borde ha gjorts och hur ska dagens miljöproblem egentligen hanteras mot bakgrund av lärdomarna från tidigare prestationer?

– Vi tyckte att det var viktigt att Stockholms miljörättscentrum anordnade en internationell konferens som gav perspektiv på den internationella miljörättens utveckling från FN:s konferens i Stockholm 1972 om den mänskliga miljön till FN:s möte Stockholm+50, som ägde rum i somras. På så sätt kunde vi belysa och bedöma vad som skett och inte skett i den internationella miljörätten under dessa 50 år, berättar miljörättscentrums föreståndare Jonas Ebbesson.

Många miljöfrågor är fortsatt lika aktuella idag

Vid konferensen samlades ett stort antal inflytelserika internationella forskare inom klimat och miljörätt under inte mindre än åtta tematiska paneler med koppling till internationell miljörätt (“Strukturer, styrning och institutionellt landskap”; “Nord-Syd”; “Mänskliga rättigheter och allmänhetens deltagande”; “Konsumtion och produktion”; “Atmosfären (Luft, ozonskikt och klimatförändringar)”; “Kemikalier och avfall”; “Hav och vatten”; och “Natur och biologisk mångfald”), utspritt över tre dagar. Därtill anordnades en boklansering (The Cambridge Handbook of the Sustainable Development Goals and International Law av Jonas Ebbesson och Ellen Hey (red.), publicerad av CUP) och två parallella workshops där konferensens deltagare gavs möjlighet att presentera sina forskningsrapporterför andra deltagare.

– Konferensen blev väldigt lyckad och det blev tydligt att många frågor som debatterades i Stockholm 1972, som till exempel Nord-Syddimensionen och global miljörättvisa, fortfarande är lika aktuella. Samtidigt har nya komplexa miljöproblem tillkommit. Det är också spännande att se hur kopplingen mellan miljöskydd och mänskliga rättigheter har stärkts under denna tid, liksom de internationella reglerna om allmänhetens deltagarrättigheter på miljöområdet, säger Jonas Ebbesson

Konferensprogram

Sponsorer och partners

Stockholm+50: International Environmental Law in Perspective genomfördes med ekonomiskt stöd av Justitierådets Edvard Cassels stiftelse, Kungliga Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien, Granholms stiftelse samt Humanvetenskapliga området vid Stockholms universitet. Partners var den internationella tidningen Environmental Policy and Law och European Society of International Law (ESIL).

Bilder: