Allt klarare vatten i Stockholms skärgård

Vattnet i framför allt Stockholms mellanskärgård blir allt klarare, med rekord på sju meters siktdjup i somras. Allt mindre näring verkar nå fjärdarna i den här delen av skärgården sommartid. I många andra delar av kusten är trenden tyvärr den motsatta, med ett mer näringsrikt och grumligt vatten.

Medlemskommunen Älvkarleby och vattnen utanför presenteras ingående i rapporten. Här syns den vackra Billudden, en geologisk sevärdhet och en populär badplats. Foto: Mattias Boström

Det framgår av rapporten Svealandskusten 2023 där forskare vid Stockholms universitet redovisar resultaten av de omfattande undersökningar av miljötillståndet längs kusten som årligen genomförs på uppdrag av Svealands kustvattenvårdsförbund.

Långa tidsserier ger många svar

I en artikel om de långa tidsserier som utgör ryggraden i vår kunskap om Östersjön visas hur siktdjupet i början av 1900-talet ofta var tio meter i öppet hav och på sin höjd två meter i innerskärgården. Avloppsrening och andra åtgärder har sedan dess förbättrat situationen i skärgården, samtidigt som vattnet blivit grumligare i öppet hav. Även syrebristen har förvärrats sedan början av 1900-talet och påverkar nu vatten även på grundare djup och nära kusten.

Flera goda nyheter i rapporten

Jakob Walve från Institutionen för ekologi, miljö och botanik leder arbetet med undersökningarna längs Svealandskusten.

Goda nyheter är att nyligen gjorda inventeringar visar att det finns en hel del ålgräs och flera mycket stora ängar i Stockholms skärgård, trots närheten till artens nordliga utbredningsgräns. En annan artikel visar att fasta bojar i välbesökta naturhamnar verkar ha god effekt för att skydda känslig bottenvegetation mot ankringsskador. Även samverkansprojektet Pilot Stockholms skärgård presenteras. Där provas nya arbetssätt för att åstadkomma en ekosystembaserad havsförvaltning.

Vetenskaplig studie visar brist på strömming

Mer dystert är att en återupprepad vetenskaplig undersökning visar att förekomsten av strömmingsyngel i södra skärgården har minskat dramatiskt på tjugo år, och att storspiggen istället har tagit över. Det bekräftar kustfiskarnas oro och är illavarslande för kustens ekosystem.

Om rapporten

Rapporten ges ut av Svealands kustvattenvårdsförbund, där de flesta viktiga vattenvårdande organisationer i regionen ingår. Rapporten innehåller både resultat från de undersökningar som bedrivs i förbundets egen regi och artiklar från andra aktörer i regionen.

Undersökningsverksamhet och rapportering leds av marin expertis från Stockholms universitet i en långsiktig och ömsesidig samverkan. Omfattningen av provtagningen är unik i landet eftersom så gott som varje vattenområde i Svealand undersöks två gånger per år, och med mycket hög kvalitet.

Läs eller beställ rapporten här

Se ett inslag från TV4 Nyhetsmorgon
I nyhetssändningen på kvällen 20/4 visades ett längre reportage med Jakob Walve där man också visade de stora ålgräsängarna som hittats i Stockholms län.

Läs om rapporten i Båtliv

Läs om rapporten i På Kryss med segel och motor