Alumnporträtt: ”Viktigt att få implementera kunskapen på ett värdefullt sätt”

Alexander Stockhaus har en masterexamen i marinbiologi från Stockholms universitet och arbetar nu som miljökonsult med inriktning mot föroreningar i akvatiska miljöer, på det rådgivande ingenjörsföretaget Niras. Han upplevde fältstudierna som något av det roligaste och viktigaste i sin utbildning.

Jobbet innebär både arbete på kontoret och ute i fält. Inne på Niras kontor på Hantverkargatan i centrala Stockholm sammanställer Alexander data, arbetar med geografiska informationssystem (GIS) och skriver rapporter. Han har även ansvar för en del utrustning – översyn, kalibrering och annat arbete för att se till att utrustningen fungerar så bra som möjligt ute i fält. Det är en väldigt öppen och trevlig arbetsplats, säger Alexander.

– Om jag är i fält är dagarna ganska annorlunda och det beror mycket på vilken typ av fältarbete vi ska göra. Det kan variera från att åka båt, fiska, ta vattenprover och sedimentprover, till att jobba på land, där jag tar lodningsdata eller provtar grundvattenrör.

Älskar att få vara ute i fält och jobba på vattnet

På bilden syns sonder, som Alexander kalibrerar inför arbetet i fält. Foto: Jenny Rosen

Det Alexander minns mest från utbildningen är de många fältstudierna på Askö och Tjärnö.

– Jag och mina klasskamrater hade alltid kul och det hela var lite som ett sommarläger, där vi fick lära oss mycket intressanta saker om haven både praktiskt och teoretiskt.

Han minns även året då han skrev sitt masterarbete och säger att han fick använda sig mycket av det han lärt sig under utbildningen. Ett tips han vill ge till kommande studenter är att om du skriver ett bra examensarbete, så skicka in det till någon som delar ut priser för sådant.

Under biologistudierna läste Alexander även kursen Östersjöns ekosystem: Tillämpade studier, modellering och förvaltning. Här mötte han flera av Östersjöcentrums forskare och omvärldsanalytiker, som visade kopplingen mellan de teoretiska studierna och samhället. Undervisningen på kursen sker både i Östersjöcentrums lokaler och ute på Askölaboratoriet. Alexander tyckte särskilt mycket om fältdelen av kursen.

– Jag älskar att få vara ute i fält och jobba på vattnet!

Har fortfarande glädje av kursen

Alexander berättar att han ännu har glädje av det helhetsperspektiv på forskningens roll i samhället som kursen gav, något som han tänker är viktigt i den arbetsroll han har idag.

– Kursen var väldigt annorlunda från andra kurser jag läst, på ett sätt som jag uppskattade mycket, att få se hur forskning interagerar med samhället och hur det hela praktiskt fungerar. Det är en sak att bara sitta och lära sig arter och föroreningar eller så, men att faktiskt försöka implementera kunskapen på ett värdefullt sätt är något helt annat och det tror jag är väldigt viktigt att förstå innan man går ut i ”den riktiga världen”.

Tips till kommande studenter

Alexander i labbet på Niras. Foto: Jenny Rosen

Alexanders tips är att göra det som intresserar dig, men alltid och vara öppen för att pröva på nya saker.

– Man vet aldrig var man kommer hamna, jag trodde inte att jag skulle skriva både min kandidat- och min masteruppsats om föroreningar i sediment och definitivt inte att jag skulle jobba med det sedan. Jag trodde alltid att jag skulle jobba med fiskar och fiske i Östersjön.

Han har även tips till dig som snart är klar med din utbildning.

– Alla blir så oroliga när det börjar närma sig att man blir klar och man ska söka jobb, men det jag gjorde var att redan mer än ett halvår innan börja kolla på olika roller och företag jag var intresserad av och kontakta dem för att förstå bättre vad de gjorde. Det jobb jag har idag fick jag på ett liknande sätt. Det jag tror kan vara bra att ha i åtanke är att vara proaktiv, skicka spontansökningar, kontakta intressant folk, för de är ofta öppna att prata med dig om du kontaktar dem på ett bra sätt.

Läs mer om att studera marinbiologi vid Stockholms universitet

Läs mer om kursen Östersjöns ekosystem: Tillämpade studier, modellering och förvaltning

Text: Jenny Rosen