Besked i Almedalen: HaV upphör med ålutsättningar

Havs- och vattenmyndigheten upphör med import och utsättningar av glasål i svenska vatten. Det meddelade avdelningschef Mats Svensson under ett seminarium som Östersjöcentrum ordnade i Almedalen. ”Mycket glädjande”, säger fiskforskare Henrik Svedäng.

Forskaren Henrik Svedäng berättade om den utrotningshotade ålen under ett seminarium på Briggen Tre Kronor. Foto: Lisa Bergqvist

Utsättningar av glasål är en av de fyra åtgärdsområden som beskrivs i den svenska ålförvaltningsplanen från 2008, som Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ansvarar för. Under åren 2010–2020 har i genomsnitt 2,5 miljoner ålyngel per år satts ut i svenska vatten, enligt data från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Ålynglen importerades tidigare från Storbritannien, men efter att landet lämnat EU har glasålen i stället hämtats från Frankrike.

Östersjöcentrums forskare har tidigare kritiserat ålutsättningarna, bland annat i en nyligen utgiven policy brief, eftersom det saknas vetenskapligt stöd för att det skulle finnas ett överskott på glasål i vissa områden eller att utsättningarna skulle ha positiv effekt på beståndet.

– När glasål sätts ut uppströms vattenkraftverk leder de ofta till turbindödlighet, eftersom ålen måste passera kraftverket för att återvända till havet. Men studier visar också att ålynglen blir desorienterade av förflyttningen och har svårare än naturligt migrerade ålyngel att hitta tillbaka till Sargassohavet, säger fiskforskare Henrik Svedäng vid Östersjöcentrum.

Mats Svensson, avdelningschef vid HaV, menar att det finns hopp för ålen. Vid Östersjöcentrums seminarium berättade han om hur myndigheten arbetar med ålförvaltningen och berättade att man nu ska upphöra med ålutsättningar. Foto: Lisa Bergqvist

Nu kan det dock vara slut med de svenska ålutsättningarna. Under seminariet ”Det akuta läget för ålen – därför måste allt fiske upphöra”, som arrangerades idag i Almedalen, berättade Mats Svensson, avdelningschef vid HaV, att myndigheten nu avser att upphöra med utsättningarna.

– Vi kommer inte att fortsätta att köpa ål från Frankrike. Sist vi gjorde det för några år sedan så dog i princip allt material som vi köpt. Så vi kommer att sluta med utsättningarna, säger han.

Henrik Svedäng välkomnar beskedet.

– Internationella havsforskningsrådet ICES har i sina skärpta rekommendationer poängterat att allt ålfiske måste upphöra, även glasålsfiske för utsättningar. Det är mycket glädjande att HaV att har insett att det här inte är en hållbar verksamhet, säger han efter seminariet.

Kraftverkens utsättningar fortsätter

De utsättningar av ålyngel som är ett resultat av gamla vattendomar, där vattenkraftsbolagen ålagts att plantera ut ål som kompensation för att kraftverksutbyggnaden hindrar fiskens framkomlighet, påverkas inte av det nya beslutet.

– De kommer att fortsätta i och med att det finns vattendomar att de ska göra det. Men de vattendomarna kommer vi att ompröva framöver, i omprövningsprocessen av vattenkraften, och då kommer det förmodligen att bli en annan situation även där, säger Mats Svensson.

Henrik Svedäng, fiskforskare vid Östersjöcentrum, är positiv till att HaV upphör med ålutsättningarna, men önskar fler åtgärder för att rädda den hotade ålen. Foto: Lisa Bergqvist

Transporterna av ål kommer dock att fortsätta, också i en annan tappning. HaV har nämligen fått i uppdrag av regeringen att börja köpa in ålfiskarnas fångster, för att sedan släppa ut ålarna igen, något man planerar att börja verkställa till hösten.

– Det kan man tycka är en lustig förvaltningsform, men jag ser det som ett sätt att bibehålla ett fiske utan de negativa konsekvenserna av fisket, säger Mats Svensson.

Henrik Svedäng ser däremot det nya uppdraget som ett löjeväckande sätt att hålla fisket vid liv med konstgjorda medel.

– Vi kan inte fortsätta att köra runt ål i bilar, speciellt med tanke på det vi vet om hur det påverkar deras förmåga att lokalisera sig. Följ Irlands och Norges exempel och förbjud allt ålfiske i Sverige i stället. Och upphör med alla utsättningar, även de för vattendomar, säger han.

Text: Lisa Bergqvist

Östersjöcentrums seminarier anordnades på Briggen Tre Kronor. Foto: Lisa Bergqvist