Fiskerinäringen bemöter kritiken i Östersjöpodden

I ett nytt avsnitt av Östersjöpodden bemöter Anton Paulrud, vd för branschorganisationen Swedish Pelagic Federation (SPF), den kritik som riktats mot det storskaliga sill/strömmingsfisket.

Östersjöpodden – en ny podd om havsforskning och politik

Anton Paulrud ger sin syn på kritiken mot det storskaliga trålfisket, situationen för sillbestånden och fiskets framtid i Östersjön i Östersjöpodden #Sillsnack3.

– Jag tar inte till mig av kritiken, men jag bekymras av den, säger han, och menar att det mesta bottnar i att folk har för lite kunskap om hur fiskeförvaltningen fungerar, säger han.

Anton Paulrud säger att han inte är särskilt orolig över att kustfiskare längs ostkusten larmar om brist på sill/strömming.

– Det finns fortfarande gott om sill.

Poddavsnittet med Anton Paulrud är det tredje i Östersjöpodden och serien Sillsnack. Tidigare har forskarnaHenrik Svedäng (Stockholms universitets Östersjöcentrum/Havsmiljöinstitutet) och Mikaela Bergenius (Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU/Internationella havsforskningsrådet, ICES) intervjuats.

Östersjöpodden görs av vetenskapsjournalisterna Henrik Hamrén och Lisa Bergqvist vid Stockholms universitets Östersjöcentrum.

Lyssna på hela poddavsnittet med Anton Paulrud här:

Lyssna på alla avsnitt av Östersjöpodden här. Följ gärna podden för att inte missa kommande avsnitt!