Nu kan du se seminarierna från Östersjödagarna i Almedalen

Varje år genomförs Östersjödagarna under Almedalsveckan Stockholms universitets Östersjöcentrum är en av organisatörerna. Nu kan du se filmer från årets upplaga av Östersjödagarna, som ägde 6-7 juli.

Östersjödagarna 2022 satte fokus på växelverkan mellan hav och klimat i Östersjön, sillen och sillfisket, hållbar sjömat, havsbaserad vindkraft, samt hästhållningen och övergödning. Vid två av seminarierna medverkade Östersjöcentrums forskare. Vid Östersjöcentrum finns även forskning om hur hästhållningen kan minska övergödning.

Alla seminarier finns att se via Uppsala universitets spellista på Youtube:
Östersjödagarna 2022

Klimatförändringar på land och till havs – så blir ett friskt hav en del av lösningen

Hur påverkas ekosystemen av den globala uppvärmningen? Vad gör Sverige och andra länder för att skydda Östersjön? Varför är ett friskt liv i havet en viktig del av lösningen? Om detta talar Christoph Humborg, professor i kustens biogeokemi och vetenskaplig ledare vid Östersjöcentrum.

Sillens och sillfiskets framtid i Östersjön

Nedgången för Östersjöns sillbestånd utgör inte längre en risk, utan ett nödläge. Vilken är artens roll i ekosystemet? Vilken betydelse har fisket för livsmedelssäkerheten? Finns det juridiska hinder för att flytta ut trålgränsen och hur vill de politiska partierna hantera situationen? Om detta talar Henrik Svedäng, fiskforskare och docent vid Östersjöcentrum.