Ny säsong för Livet i havet

Snart är det sommar och kanske semester vid havet? Men vad är det som döljer sig under ytan? Det slingriga som växer på botten? Kryper mellan stenarna? Eller som trasslat in sig fisknätet? Svaren finns i den digitala fälthandboken Livet i havet, som nu finns i en ny och uppdaterad version.

Bild på appen Livet i havet. Foto: Andreas Davidsson.

Livet i havet innehåller de vanligaste arterna i svenska havsområden. Här presenteras över 450 arter, från Bottniska viken i norr, ner till södra Östersjön och upp längs västkusten till norska gränsen.

Den digitala fälthandboken är gratis och till för alla som vistas vid, på och i havet och är intresserade av livet under ytan. Du kan läsa om var arterna trivs, hur de lever och vilka som är rödlistade eller främmande. Det är enkelt att sortera fram vilka arter som finns i just ditt närområde. Du hittar även grundfakta om våra hav och vad som är utmärkande för olika livsmiljöer. Och den kan laddas hem till en mobil eller padda, vilket innebär att du kan ta med den på båtturen eller andra äventyr där det saknas uppkoppling.

– Livet i havet är ett viktigt verktyg i vårt arbete med att öka havsmedvetenheten i samhället. För att kunna fatta kloka och hållbara beslut krävs kunskap. Kunskap om havet – både hur det påverkar oss människor och hur vi påverkar havet, säger Tina Elfwing, föreståndare vid Stockholms universitets Östersjöcentrum. Att lära sig att känna igen vanliga arter och deras miljöer är en viktig grund till en omsorg om livet under ytan.

Ny stor uppdatering

Inför sommaren 2022 har Livet i havet fått en rad uppdateringar. Den är omgjord till en så kallad PWA (Progressiv Web Application). Det betyder att den kan användas som en app på telefonen som fungerar även i offline-läge. Det innebär också att den gamla appen inte längre kommer att uppdateras. Är du redan en användare så behöver du avinstallera din gamla app innan du surfar in på Livet i havet och sparar den nya på din hemskärm.

Se en kort instruktionsfilm här

– Användarna ökar hela tiden. Vi har just nu cirka 800 besökare per dag. Då är det viktigt att informationen är rätt. Med en PWA så uppdateras webben och appen samtidigt och den blir mer pålitlig för användaren. Den kommer också att vara lättare för museer och Naturum att installera och använda, säger Ulrika Brenner, kommunikatör vid Stockholms universitets Östersjöcentrum och projektledare för Livet i havet.

– En annan nyhet i den nya versionen är att sidan nu innehåller flera spännande quiz där du kan testa dina kunskaper. Dessa kommer att fyllas på och utökas efterhand som arbetet fortskrider.

Bakom Livet i havet står Stockholms universitet, Umeå universitet, Göteborgs universitet, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Havsmiljöinstitutet. Innehållet och urvalet är framtaget i samarbete med marina forskare och experter från ett flertal lärosäten, aktörer och myndigheter. Här hittar du Livet i havet:

havet.nu/livet