Frescatibiblioteket firar 40 år

Den 3 juni 1983 stod Frescatibiblioteket klart, skapat av arkitekten Ralph Erskine (1914-2005). Erskine var en av frontfigurerna inom svensk arkitektur under en stor del av 1900-talet, och i hans arkitektur kan man se naturens inverkan på byggnadernas utformning, något som Frescatibiblioteket är ett tydligt exempel på.

Trappor i Frescatibiblioteket från 1983
Frescatibiblioteket strax efter invigningen 1983. Foto: Stockholms universitetsbibliotek

Stockholms universitetsbibliotek som organisation är dock äldre än så, det var i samband med högskolereformen 1977 som biblioteket blev en självständig organisation. Som ett led i detta byggdes alltså ett nytt huvudbibliotek, Frescatibiblioteket, som invigdes av kung Carl XVI Gustaf i juni för 40 år sedan.

Biblioteket ligger centralt på Campus Frescati vid Stockholms universitet och länkas samman med Södra huset via en stor entréhall. Arkitekturen präglas av naturen och miljön runt omkring, vilket är särskilt tydligt på den östra sidan där huset är byggt i en båge runt en kulle med en ekdunge.

Foto: Lena Katarina Johansson

Under åren som gått har biblioteket genomgått en del förändringar, där ombyggnationen i mitten 2010-talet är det som sticker ut mest. Flera efterlängtade grupparbetsplatser för studenterna skapades i samband med detta, något som också krävde flera nya fönster för att inte förlora Erskines vision om ljuset. År 2023 känns huset fortfarande modernt, med flexibilitet och kommunikation som kännetecken.

För att uppmärksamma Frescatibibliotekets hittills fyra decennier visas det under året bilder i biblioteket, kopplade till tre nedslag i husets historia. Läs mer om dessa här:

Frescatibiblioteket firar 40 år 2023

Och läs gärna mer om både arkitekturen och konsten här:

Vår konst och arkitektur