Välkomna alla nya studenter!

Vill du veta hur du hittar och lånar kurslitteratur, och hur du kan plugga mer effektivt med hjälp av universitetsbiblioteket? Ta del av alla våra tjänster för dig som ny student.

Som ny student kan det vara mycket information att ta in och hålla reda på till en början. Vi har därför sammanställt det viktigaste du behöver ha koll på, på vår ”Ny student”-sida. Där finns bland annat information om var din kurslitteratur finns, hur du söker efter vetenskapliga artiklar och filmer om hur du hittar på biblioteket.

Ny student

I början av terminen håller biblioteket introduktionsföreläsningar för nya studenter där du får information och tips som är bra att ha koll på för dina studier. I välkomstintroduktionen som spelades in den 23 januari 2023 får du bland annat veta hur du hittar din kurslitteratur och hur bibliotekets studiemiljö fungerar.

Se webbinariet "Biblioteket – din bästa studiekompis" (scrolla ner på sidan för att se filmen)

Studenter går i trappa
Foto: Lena Katarina Johansson

Universitetsbiblioteket har också en egen podd, där några av avsnitten riktar sig till dig som ny student. Du får bland annat lära dig mer om att skriva akademiskt, tips på studietekniker och längre fram i dina studier kan du lyssna på råd om hur du kommer igång med att skriva uppsats. I podden får du också lära känna den akademiska världen i stort och forskningen som bedrivs på Stockholms universitet.

Alla avsnitt om studieliv och pluggtips

Alla avsnitt av universitetsbibliotekets podd Bakom bokhyllan

Håll gärna koll på bibliotekets kalendarium framöver, då vi regelbundet håller föreläsningar som kan vara till nytta under terminen. Bland annat erbjuder biblioteket korta lunchföreläsningar under vinjetten ”En kvart om”, där du får en inblick i bibliotekets olika tjänster för dig som pluggar.

Föreläsningsserien En kvart om

Visste du att...

•    Stockholms universitetsbibliotek är ett av Sveriges största forskningsbibliotek med omkring 800 000 besökare per år.

•    Här finns omkring 1400 studieplatser och 45 grupprum.

•    Biblioteket stödjer universitetets forskare, lärare och studenter med informationsförsörjning och kunskapsspridning så att de kan bedriva forskning och utbildning i en miljö som präglas av öppenhet, nyskapande och dynamik.

•    Utöver att erbjuda service till våra användare på Stockholms universitet och allmänheten är vi också drivande inom publiceringsfrågor och öppen vetenskap.