Över 40.000 barn och ungdomar har under de senaste åren kommit till Sverige och de flesta av dem är nu inne i det svenska skolsystemet. Som stöd till huvudmän, rektorer och lärare finns styrdokument och riktlinjer för hur undervisningen av nyanlända ska gå till. Frågan är om dokumenten ger det stöd som behövs? Maria Lim Falk och Gustav Westberg har undersökt det.
Maria Lim Falk. Foto: Linnea Bengtsson
Artikeln från 2017 är publicerad i pappersversionen av Lisetten, Föreningstidning för Riksförbundet lärare i svenska som andraspråk. Den finns att läsa här som pdf (med tillstånd av Lisetten):
Bråttom, men till vilket pris? Tidigare publicerad i Lisetten nr 1/2017 (89 Kb)
Maria Lim Falk och Gustav Westberg är forskare vid Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet.
Gustav Westberg. Foto: Anders Björkvall
Senast uppdaterad:
12 oktober 2018
Webbredaktör:
Pia Nordin
Sidansvarig: Maria Lim Falk/Gustav Westberg