Svenska och nordiska språk

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Institutionen för svenska och flerspråkighet
  4. Svenska och nordiska språk
En näve blåbär i två handflator bland blåbärsris

Svenska och nordiska språk

Vår forskning är inriktad på främst tre områden: Samtida språkbruk i samhällsperspektiv, Nordistik med kulturhistorisk inriktning och Forskning om svenska språksystemet. Vi ger två kandidatprogram och två masterprogram, och vi erbjuder cirka 60 kurser varje termin.

Mobiltelefon förbudsskylt. Illustration: Yann Song Tang, MostPhotos

Inställda telefon- och besökstider studievägledare och studentexpeditioner torsdag em. 24/10

Sveflers studievägledares och studentexpeditioners telefon- och besökstider är inställda torsdag eftermiddag, 24 oktober p.g.a. administratörskonferens torsdag–fredag. Institutionen för svenska och flerspråkighet.

Anna Vogel. Foto: Pia Nordin

Rädda Barnen i en förändrad tid. Flexit-medel till Anna Vogel och Rädda Barnen (2020–2022)

Anna Vogel har i samarbete med Rädda Barnen fått Flexit-medel från Riksbankens Jubileumsfond (RJ) för projektet "Rädda Barnen i en förändrad tid. Inramning och berättelser för organisationens nya identitet." Syftet är att stödja organisationen att stärka och kommunicera sin nya identitet.

Johan Brandtler. Foto: Privat

Johan Brandtler utnämnd till docent i nordiska språk

Johan Brandtler är docent i nordiska språk och universitetslektor vid Institutionen för svenska och flerspråkighet. Han forskar om och arbetar med svensk grammatik, men undervisar också i svenskt uttal och svensk fonologi.

katu gata

Spår av svenska i finskan (del 2)

Att det finska ordet appelsiini kommer från apelsin är inte svårt att se, men att tuoli har sitt ursprung i svenskans stol är inte självklart. Och vad är ursprunget till urgamla lån som rengas, viisas och lammas? Martin Persson, doktorand i nordiska språk, skriver i Språkbruk om svenska lånord i finskan.

Pratbubblor och Norges flagga Foto: Micha Klootwijk, MostPhotos

Besøk til norskundervisninga ht -19

Denne høsten vil norskundervisninga på Stockholms Universitet få besøk av Snorre Karkkonen Svensson og Else Berit Molde som begge vil delta i nettundervisninga på Norska Baskurs 1. Dette er andre gang de to møter studenter ved Stockholms universitet som vil lære norsk.

Gunlög Sundberg. Foto: Pia Nordin

STINT-projekt: Transnational Professionals in Higher Education and in Research (Stockholm–Melbourne)

Universitetslektor Gunlög Sundberg har fått STINT-medel för utbyte med The University of Melbourne om transnationella akademiker inom kompletterande högre utbildning i Australien och Sverige (2019–2020). Projektet har namnet Transnational Professionals in Higher Education and in Research: sharing the Australian and Swedish experience of language assessment of an internationalized work force of regulated professions.

Omslag Sveriges språkflora. Mörkgrön bakgrund, olika språkliga tecken i starka färger

Vad vet du om Sveriges rika språkflora?

Det talas många språk i Sverige i dag, men de flesta av oss vet nästan inget om merparten av dem. Kan man se skillnad på arabiska och persiska? Åt vilket håll skrivs somaliska? Var talar man (ny)arameiska? Talas samma teckenspråk överallt i världen? Morena Azbel Schmidt och Sofia Malmgård. är författarna till boken "Sveriges språkflora: Handbok för ett flerspråkigt samhälle".

Lärare i korridor Foto: Katja Kircher, MostPhotos

Kollegial stöttning genom auskultation – ett sätt att utveckla ett akademiskt lärarskap

Vid Stockholms universitet har man arbetat fram en modell med särskilda mallar för auskultation, återkoppling och kollegiala samtal. Fördelen med auskultationer är att det kan leda till fördjupat kollegialt utbyte. Samtidigt är kostnader, lärarnas motivation att delta samt förhållningssätt till återkoppling, faktorer som inverkar på resultatet.

Läkare och två patienter samtalar. Foto: Gabby Baldrocco, MostPhotos

Patienters följdfrågor fördjupar samtal med läkare

I artikeln "Patient participation and learning in medical consultations about congenital heart defects" undersöks inspelade konsultationssamtal mellan par som väntar ett barn med misstänkt hjärtfel och en specialistläkare. Samtalen är för paren det första mötet med en specialist, efter rutinultraljudet då något avvikande upptäckts. Artikelförfattarna Bellander och Karlsson är intresserade av samtalets förutsättningar för lärande, och tittar särskilt på patienternas aktivitet.