Svenska som andraspråk

Om ämnet

Är du nyfiken på hur sociala eller psykologiska faktorer påverkar hur vi lär oss svenska? Vill du arbeta med undervisning i svenska för andraspråkstalare? Vill du veta mer om likheter och skillnader mellan världens språk och vad som är specifikt för svenskan? Då kan ämnet svenska som andraspråk vara något för dig!

Svenska som andraspråk är ett stort och brett ämnesområde. Fokus ligger på hur andraspråksinlärning går till och hur inlärningen bäst stöds i undervisningen. Du får kunskaper om hur sociala, psykologiska och individuella faktorer påverkar hur man lär sig ett nytt språk. Genom att jämföra olika språk lär du dig om likheter, skillnader och släktskap mellan världens språk och om vad som är specifikt för svenskan. På kurserna tar vi upp frågor om lärande på ett andraspråk, litteracitet hos flerspråkiga och andraspråksanvändare samt frågor om undervisning. Vi tar också upp funktionella och sociala perspektiv på andraspråksanvändning i tal och skrift. Du lär dig att analysera talat språk och skrivna texter, får arbeta med frågor om läs- och skrivutveckling i flerspråkigt perspektiv och får även lära dig mer om bedömning av svenska som andraspråk. I språk- och kulturmöten är bl.a. begrepp som identitet, tillhörighet och etnicitet viktiga, och du lär dig att relatera dessa begrepp till inlärningssituationer.

När du studerar universitetsämnet svenska som andraspråk behöver du ha goda kunskaper i svenska. Ingen egen språkfärdighetsträning i svenska ingår i kurserna.

Arbetsmarknad och karriär

Kunskaper i svenska som andraspråk är värdefulla inom alla yrkesområden som har med människor att göra. För lärare med kompetens i svenska som andraspråk är arbetsmarknaden bred. Du får möjlighet att arbeta med människor i alla åldrar och med olika språkliga och kulturella bakgrunder inom bland annat grund- och gymnasieskolan, kommunal vuxenutbildning inklusive sfi.

Utbildningar inom ämnet

Examen

Forskning inom ämnet

Forskning inom svenska som andraspråk bedrivs vid de tre enheter som gemensamt är involverade i utbildningen på grund- och avancerad nivå; Institutionen för språkdidaktik, Institutionen för svenska och flerspråkighet och Centrum för tvåspråkighetsforskning. Vi bedriver både teoretisk och praktisk forskning inom områden som andraspråksinlärning, litteracitet på ett andraspråk och sociolingvistiska perspektiv på bedömning.  Forskningen täcker sociolingvistiska, psykolingvistiska, och kognitiva aspekter av flerspråkighet och språkinlärning.

Läs mer på webbplatsen för Svenska som andraspråk