Bild på student Christian Masarov. Foto: Niklas Björling.

– Jag kommer från en icke akademisk familj. Mamma och pappa är hårt arbetade egenföretagare och jag växte i princip upp i ett bageri.

– Idén om att jobba som lärare har funnits sedan gymnasiet. Där hade jag en otroligt inspirerande lärare som pushade mig på ett sätt jag inte upplevt förut och tog fram en potential som jag inte visste att jag hade. Ett frö såddes. Wow, om jag kunde göra det här för en elev vore det jättehäftigt. Idag har jag läst ett år på ämneslärarlinjen.

– Innan jag började hade jag både farhågor och förväntningar. Det här är ett stort åtagande, hur gör jag, vad är en tenta? Men det gick fort att komma in i hela karusellen. Och jag har upptäckt hur fritt studentlivet kan vara bara du har en kalender och struktur. Det är helt upp till mig att välja var jag vill sitta och plugga idag. På ett dyrt hipstercafé, eller inne i vanliga hörnet på Stockholms universitetsbibliotek.

– Två saker har tagit mig med storm. Det ena är didaktik – läran om att lära ut. Den respekt jag hade för yrket redan innan har blivit ännu större nu. Det andra är sociologin, en del av samhällslärarkursen. Den träffade mig på precis rätt ställe. Det är så häftigt att till exempel kunna sitta i ett väntrum och betrakta hur folk reagerar i olika situationer och känna att nu använde jag en del av det jag lärt mig av studierna.

– Vi bor i ett land där vi har fantastiska möjligheter att investera i oss själva och alla kan göra det. Du måste inte komma från ett akademiskt hem. Vad intresserar dig och vad brinner du för? Gå på det och våga satsa på dig själv.