Stockholms universitet

”Alla du träffar på universitetet är potentiella dörröppnare”

Erica Öjermark Strzelecka råkade prata med en kvinna i korridoren när hon läste masterprogrammet i globalisering, miljö och social förändring. Det mötet ledde till ett extrajobb och sedan anställning på olika tjänster inom universitetet i tio års tid. Nu står hon inför nästa stora förändring i livet: en flytt med hela familjen till Värmlands landsbygd.

Erica Öjermark Strzelecka
Erica Öjermark Strzelecka. Foto: Privat

Erica är född i Sverige men uppvuxen över hela världen. Hennes svenska pappa och amerikanska mamma jobbade med bistånd och därför tillbringade hon sin uppväxt i bland annat Zimbabwe, Zambia och Vietnam.

– Mina föräldrar gav mig en spännande uppväxt och jag upplevde många olika kulturer. Men jag bodde nästan ingenting i mina hemländer under mina barn- och ungdomsår och kände inte så mycket anknytning till varken Sverige eller USA.

Det blev därför USA som hon valde att flytta till för att läsa till en kandidatexamen i statsvetenskap. Efter studierna var hon praktikant på en tankesmedja och sedan jobbade hon med fundraising på en ideell organisation i Washington D.C. Men efter nästan ett decennium i USA kände hon att hon ville flytta till Sverige och etablera en kontakt med sitt andra hemland.

– Jag var intresserad av hållbarhetsfrågor och ville studera vidare till en naturvetenskaplig masterexamen. Så jag sökte och kom in på masterprogrammet i globalisering, miljö och social förändring som ledde till en examen i geografi.

 

Examensarbete om avfallshantering i Bangladesh

Masterprogrammet i globalisering, miljö och social förändring är ett samarbete mellan Kulturgeografiska institutionen, Institutionen för naturgeografi och Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer. Ett syfte med programmet är att studenterna ska lära sig kommunicera och brygga broar mellan beslutsfattare, akademiker och andra intressenter kring miljövetenskapliga frågor.

– Jag uppskattade särskilt kurserna inom naturgeografi. De var ofta praktiskt inriktade och vi var ofta på fältstudier. Jag minns och uppskattade kursen Globala klimat- och miljöförändringar med professor Stefan Wastegård. Jag hade många utmärkta lärare som också var forskare och som gav ett balanserat synsätt. De såg på utmaningar, t.ex. klimatförändringarna, med nyfikenhet i stället för med ilska. Jag fick stor respekt för forskare som håller den tonen.

Examensarbetet skrev Erica med Minor Field Studies-stipendium (MFS), ett Sidafinansierat stipendium för fältstudier utomlands. Hon åkte till Bangladeshs huvudstad Dhaka för att kartlägga den informella avfallshanteringskedjan i ett visst distrikt. Hon kan varmt rekommendera att söka MFS-stipendium för examensarbetet.

– En MFS blir ett äventyr på ett helt annat sätt än om man skulle skriva och forska på hemmaplan. Man tvingar sig själv att ta sig ur sin ”comfort zone”, och man presterar på ett annat sätt. Jag var ute i fält med en tolk nästan varje dag, hade bra kontakt med flera avfallshanteringsföretag, myndigheter samt med professorer vid ett universitet i Dhaka. Man blir kanske mer nyfiken om man inte är kvar i det gamla vanliga.

 

En slumpartad kontakt ledde till anställning

Planen var att stanna i Sverige efter examen och jobba. Erica hade främst tänkt att hon ville jobba på en organisation nära sådant hon redan hade gjort. Eventuellt med donatorrelationer, men då på en organisation med fokus på naturvårds- och miljöfrågor. Under studierna sprang hon på en kvinna som jobbade med fundraising på Institutionen för naturgeografi och Erica började jobba volontärt med henne.

– Efter examen kunde hon erbjuda mig en projektanställning. Då jobbade jag med att stötta fundraisingarbetet till ett projekt som skulle ta ett helhetsgrepp om miljöproblematiken i Östersjön. Projektet hette Baltic Eye och blev senare Östersjöcentrum vid Stockholms universitet och som möjliggjordes tack vare en donation från Björn Carlson. Sedan breddades mitt uppdrag och jag sökte olika tjänster. Fokus var dock alltid att öka samverkan med externa parter i utvalda forskningsprojekt.

Efter åren inom forskningssamverkan ville Erica få mer inblick i verksamheten på utbildningssidan och sökte tjänsten som alumnsamordnare vid Stockholms universitet.

– Alumner är en fantastisk och till stor del outnyttjad resurs. Som alumnsamordnare har jag jobbat för att skapa förutsättningar för att involvera alumner i lärosätets verksamhet på olika sätt. Målet har alltid varit att det ska vara intressant för alumnerna, det ska gynna studenterna och verksamheten i stort. En stor fråga är hur vi kan ta vara på dem för att ta tag i vissa behov som vi vet att våra studenter har, exempelvis stöd kring karriärvägar och etablering på arbetsmarknaden.

 

Jobben finns inte bara i storstaden

Av familjeskäl så flyttade Erica med sin familj till lantstället i Värmland under pandemin. Tanken var att de skulle bo där en kortare period då de kunde jobba på distans. Men så blev det inte.

– Vi fick känna på ett helt annat sätt att leva, vilket hade varit svårt att göra under andra förutsättningar. Vi fick upp ögonen för att storstaden inte är för oss längre – vi hade upptäckt ett nytt sätt att leva som passade familjen. Nu har vi bestämt oss för att göra det permanent.

Nu har familjen sålt bostadsrätten i Stockholm och både Erica och hennes man har fått jobb i Arvika kommun. Livet på en liten ort har både levererat och överraskat.

– Man kanske tänker att jobben bara finns i storstaden. Men vi har båda fått heltidsjobb, nya vänner och en ny uppskattning för den livskvalitet vi får när vi bor med skogen alldeles intill. Allt det där har ju löst sig. Jag trodde till exempel inte att det skulle finnas så många olika nationaliteter här. Men byn utanför Arvika där vi bor känns mer kosmopolitisk än vår närförort i Stockholm!

 

Verksamhetsutveckling och samhällsnytta

Snart påbörjar Erica sin nya tjänst som näringslivsutvecklare i Arvika kommun.

– Jobbet går ut på att stötta och underlätta för företagen i Arvika samt skapa förutsättningar så fler med goda idéer kan komma igång. Vi vill också attrahera företag från andra delar av landet eller världen att göra business i Arvika. Jag kommer att jobba med flera målgrupper, identifiera gemensamma behov och utveckla och satsa på det som gynnar alla – i mångt och mycket likt min tjänst som alumnsamordnare.

Under utbildningen jobbade Erica mycket med att kartlägga, syntetisera och koka ner och kommunicera komplexa fenomen till begripliga och handlingsbara argument. Något som går igen i hennes nuvarande och kommande arbeten.

– Jag tycker det är spännande och lärorikt att jobba med verksamhetsutveckling och förarbetet är viktigt. Att identifiera och sätta mig in i vilka förutsättningar och behov som finns och därefter lägga upp planer för nya satsningar och projekt. Att göra det i nära dialog med målgrupperna som arbetet ska gynna är A och O. Det är också det som ger energi!

 

En resa man inte kan förutbestämma

Nuvarande studenter vill hon uppmana att se på universitetspersonalen under studietiden som potentiella dörröppnare.

– Tänk på att alla du träffar i korridorerna på universitetet är potentiella dörröppnare, ja till och med en potentiell arbetsgivare. Var ditt bästa jag, var positiv, nyfiken, intresserad och behjälplig. Då kommer folk att få upp ögonen för dig.

Erica tror inte att man helt kan kontrollera sin karriär, utan att det är något man får följa med i.

– Min karriär hittills har varit en spännande lärdom och resa i sig, även om jag kanske inte jobbat inom exakt de frågorna jag var inställd på under min utbildning. Det viktigaste för mig har varit att känna att jag utmanas och lär mig nya saker. Att ha en god och löpande kontakt med målgrupperna man stöttar är också en viktig förutsättning och också det som gör det roligt.

I och med sin nya tjänst i Arvika innebär det slutet på Ericas tio år vid universitetet.

– Jag kommer att sakna de händelserika åren vid universitet och alla fantastiska alumner, studenter, lärare, kollegor och SU-vänner som jag har haft nöjet att jobba med och lära känna. Jag ser fram emot att fortsatt engagera mig i egenskap av alumn!

Läs mer om masterprogrammet i globalisering, miljö och social förändring

Vill du skriva din uppsats eller göra ditt examensarbete utomlands? Läs mer om Minor Field Studies-stipendium

 

Kontakt

Alumnverksamheten: alumn@su.se

På denna sida