Stockholms universitet

Lärare mot alla odds

Christopher Månsson försökte verkligen undvika att bli lärare, eftersom många i hans släkt är det. Han gick både på läkarprogrammet och studerade till civilingenjör, innan han hittade rätt utbildning.

– När jag behövde extrajobb, tyckte min pappa som är lärare, att jag borde vikariera i skolan. Det var då jag föll för läraryrket och ville ta lärarexamen, säger Christopher.

Läraren Christopher Månsson i ett klassrum.
Christopher Månsson Foto: Jens Olof Lasthein
 

En brokig skara

På lärarprogrammet studerade han tillsammans med en väldigt brokig skara människor som skulle bli lärare. Fram till första uppsatsen flöt allt på med fasta deadlines. Men när det blev dags att skriva uppsats fattades disciplinen. 

Man måste inse att man bara behöver ge ett litet bidrag till vetenskapen.

Christopher Månsson

– Jag sköt fram uppsatsen och önskade att jag hade haft lite mer ”piska”. I slutändan löste det sig i och med att jag fick en studiekamrat, då blev det gjort. Jag borde kanske ha lagt ribban lite lägre och inte haft så höga ambitioner med uppsatsen. Man måste inse att man bara behöver ge ett litet bidrag till vetenskapen!

En annan bidragande orsak till att han slutligen tog sin examen, 13 år efter studiestart, är att han blev pappa för två år sedan. Anställningstrygghet blev viktigt och han slutade skjuta upp saker.

 

Viktigt med kompetensutveckling

Christopher arbetade hela tiden vid sidan av studierna, så när han lärde sig en ny teori kunde han dagen efter testa den på jobbet. Han undervisar i svenska som andraspråk för nyanlända med medicinsk utbildning som behöver kunna prata och skriva svenska innan de kan börja jobba. Hans arbetsplats är Komvux i Huddinge. 

– Det som intresserat mig som SVA-lärare (svenska som andraspråk) är vad som förenar olika språk. Varför är vissa saker svårt på svenska och i andra språk? Och nu kan jag även applicera språkutveckling på min son. Ett barn lär sig modersmålet svenska i ungefär samma steg som en invandrare lär sig svenska som andraspråk. 

För Christopher är kompetensutveckling fortsatt viktigt.

Studierna ska inte vara ett avslutat kapitel.

Christopher Månsson

– Studierna ska inte vara ett avslutat kapitel. Att lära sig nya teorier och arbetssätt måste vara självklart i läraryrket!

Artikeln är hämtad ur Stockholms universitets magasin, #2.
 

På denna sida