Stockholms universitet logo, länk till startsida

Hantera stress med hjälp av Studenthälsan

Stress är en ofrånkomlig del av det dagliga livet – inte minst som student och inte minst under en pågående pandemi. Studenthälsan erbjuder en rad olika aktiviteter där du kan få hjälp med att minska din stress.

Är du nyfiken på hur du kan öka dina möjligheter att känna lugn och få kontroll både före, under och efter tentan? Onsdagen den 11 november håller Studenthälsan en workshop om att skapa tentaro. Läs mer och anmäl dig via följande länk:

Workshop om att skapa tentaro

Varje onsdag hålls pass i medicinsk lunchyoga online via Zoom kl. 12.15–12.45. Läs mer och anmäl dig via följande länk:

Medicinsk lunchyoga

Kursen "ACT – hantera stress och främja hälsa" som har fyra kurstillfällen pågår just nu. Om du missade denna omgång har du chans att anmäla dig till en ny kursomgång som startar den 16 november. ACT är en förkortning av Acceptance and Commitment Therapy. Denna terapiform vilar på en teoretisk bas från psykologisk grundforskning. Forskning från både Sverige och England visar att ACT är en effektiv metod för att minska stress hos ungdomar och vuxna. Läs mer och anmäl dig via följande länk:

ACT – hantera stress och främja hälsa

Tordsdagen den 22 oktober startade en ny gruppaktivitet med medicinsk qigong och mindfulness. Dessa 30 minuter långa pass kommer att hållas online via Zoom sex torsdagar kl. 15.30–16.00 till och med den 26 november. Läs mer och anmäl dig via följande länk:

Minska din stress med mindfulness och qigongrörelser

Studenthälsan erbjuder även andra workshoppar, gruppaktiviteter och stöd i form av samtal. Välkommen att kontakta oss!

Läs mer om Studenthälsan

Kvinna gör yogahälsning i solnedgång. Foto: Mostphotos

 

På denna sida