Digitala verktyg och tjänster
Här har vi samlat länkar till system, verktyg och tjänster som du som student vid Stockholms universitet behöver.
Lärplattformar
Athena är universitetets centrala lärplattform. Du kan dock stöta på någon annan lärplattform som din institution valt att använda, till exempel iLearn. Du får all information du behöver om vilken lärplattform du ska använda av din institution eller lärare. Här nedan hittar du mer information och inlogg till de olika plattformarna.
Athena
Behöver du stöd i Athena?
IT-avdelningen erbjuder flera olika alternativ som stöd för dig som använder Athena:
- Videoguider - Den enklaste är att gå in i Athena och leta upp videoguiden under menyvalet Student. Du hittar även denna videoguide i SU:s serviceportal på sidan Kom igång med Athena
- Frågor angående innehållet i din kurs ställer du till din lärare.
Athena-app i mobilen
Athena (itslearning) erbjuder en app för iPhone och Android som gör det möjligt för dig att snabbt ta del av vad som händer på kursen.
iLearn
Om du läser vid Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) så använder du lärplattformen iLearn.
Ditt schema
De flesta institutioner vid universitetet använder det centrala schemabokningssystemet TimeEdit. Om schemainformation saknas senast fyra veckor innan kursstart kan det bero på att din institution inte använder TimeEdit. Kontakta i så fall institutionen för utförligare information.
Så får du tillgång till TimeEdit
Hantera ditt konto - lösenord, WiFi
Universitetskontot är ingången till IT-tjänsterna vid Stockholms universitet för dig som är student. Du får tillgång till e-post, trådlöst nät, datorsalar, fillagring med mera.
Håll din e-postadress uppdaterad
När du aktiverar ditt universitetskonto får du ange en e-postadress. Denna kopplas till din SU-mejladress (ditt universitetskontos användarnamn följt av @student.su.se) som är den adress som universitetet använder för att kontakta dig under din studietid. Kom ihåg att uppdatera din e-postadress om du byter den så missar du inte viktig information från dina lärare t ex. För att kolla eller uppdatera adressen, gå till Kontohantering
Aktivera ditt universitetskonto
Här nedan hittar du mer information om de olika tjänsterna du kommer åt med ditt universitetskonto.
Trådlöst nät (eduroam)
Om du har ett universitetskonto kan du logga in på det trådlösa nätet.
Så här kommer du åt det trådlösa nätet
Universitetskortet
Universitetskortet fungerar som lånekort, utskrifts- och kopieringskort.
Du kan beställa ditt universitetskort när du har aktiverat ditt universitetskonto.
Om du förlorar ditt universitetskort måste du spärra det omgående för att förhindra att det används av obehöriga.
Spärra ditt gamla kort och beställ ett nytt på webben
Utskrifter
E-post, Office365 och andra programvaror
Studieintyg (resultatintyg och registreringsintyg)
Via den blå knappen nedan kan du logga in på Ladok för studenter (tidigare Mina studier).
Observera att Ladok för studenter får ett nytt gränssnitt den 23 mars 2021. Du kan läsa mer om gränssnittet här.
Studieintyg
Studieintyg skriver du enklast ut själv via Ladok för studenter genom att logga in med ditt universitetskonto. Intyg kan skapas för studier vid Stockholms universitet och som ett nationellt studieintyg där studier vid flera svenska lärosäten tas med.
Ladok för studenter - dina studier
Behöver du ett studieintyg med stämpel och underskrift, från endast Stockholms universitet, kan du beställa detta genom att logga in på Serviceportalen (klicka på Beställning, Infocenter/Studentservice och välj typ av intyg).
Har du inte tillgång till ditt universitetskonto så kan du beställa ett studieintyg genom att kontakta Infocenter. Vänligen specificera då om du vill ha ett resultat- och/eller registreringsintyg, om det ska vara på svenska och/eller engelska samt om du vill få det skickat digitalt och/eller per vanlig post (specificera då till vilken adress det ska skickas). Infocenter hittar du på entréplan i Studenthuset samt via e-post: info@su.se
För lärarstudenter
Kontakt
För IT-support gå till su.se/serviceportalen
Där hittar du:
- Svar på vanliga frågor
- Formulär för fråga och felanmälan
- Öppet dygnet runt
Senast uppdaterad: 22 mars 2021
Sidansvarig: IT-avdelningen