Stockholms universitet

Jobba i skola är något som man gör för att man älskar det!

Marcus Skantz har jobbat länge som lärare. Nu läser han till grundlärare i fritidshem, inriktning musik. Han ger tips, berättar om sin första tid vid SU och varför han ville börja plugga.

Marcus Skantz fritidslärarstudent.
Marcus Skantz fritidslärarstudent. Foto: Nicole Thorén
 

Vill få legitimitet

Marcus halkade in på läraryrket på ett bananskal. Det började med en förfrågan om ett vikariat på en grundskola. Sen efter det blev det visstidsanställning och därefter en fast tjänst. Nu är Marcus tjänstledig. Han har jobbat som fritidslärare i åtta år och ville bli legitimerad. Det var det som var hans morot för att börja plugga på grundlärarprogrammet med inriktning fritidshem.

–  Jag vill få legitimiteten, höja min kompetens och utvecklas. Utan utbildning jobbade jag lite i uppförsbacke när jag träffade föräldrar som inte känner till mig sedan innan. Ett till plus är att jag kommer att få betydligt högre lön. Även om det är så att jobba i skola är något som man inte gör för pengar utan för att man älskar det jobbet!

Utöver det menar Marcus att han får en bättre säkerhet. Många skolor vill helst ha legitimerade lärare då det gör skolan mer attraktiv och ger konkurrensfördelar. Marknadsekonomin spelar en stor roll för skolorna idag, så även de behöver profilera sig, enligt Marcus. 

– Att vara lärare är ett extremt givande och viktigt jobb!

 

Känner igen mig och har utmaningar

Undervisningen är ungefär som Marcus hade trott. Så när som på att det är mer självständiga studier och att han trodde att man skulle vara på samma ställe. På den första kursen var mycket av undervisningen förlagd på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen och i Södra huset. Den andra kursen var i närheten av Naturhistoriska museet, på Institutionen för pedagogik och didaktik.

Några gillar att stanna kvar och diskutera och reflektera tillsammans efter föreläsningarna. Marcus föredrar att bearbeta informationen själv och prata om föreläsningarna med en kursare på tåget till och från universitetet. 

– Man får se studierna som ett heltidsjobb på 40 timmar i veckan. Jag känner igen mig i det de skriver och kan koppla det till min erfarenhet av fritidshem och skola. Så jag fokuserar mer på det som jag inte är lika hemma i, det akademiska skrivandet.

Marcus känner till att studentlivet finns med studentkårer och föreningar som anordnar olika sociala aktiviteter. Men han hinner inte själv engagera sig. Det blir inte så mycket tid över då han pluggar, tränar hockey fyra gånger i veckan och spelar i band. Musik är ett stort intresse. Marcus spelar bas, gitarr och lite trummor. Att välja grundlärarprogrammet för arbete mot fritidshem med inriktning musik kändes därför helt självklart. 

 

VFU ger nya erfarenheter

Marcus gjorde sin VFU, verksamhetsförlagd utbildning, på en skola som har stadierna F-9 och som är mycket större än den han jobbar på som har stadierna F-6. Skolorna har kommit olika långt i arbetsprocessen i hur verksamheten i fritidshemmet ska bedrivas. 

– Min första tanke som jag hade med VFU var, åh vad skönt, nu får jag ta en liten paus och göra det jag kan. Väldigt mycket var bekant. Men jag har börjat tänka på flera situationer på ett annat sätt, eftersom jag nu har läst om de olika didaktiska metoderna och hur barn socialiserar. Även om man har jobbat länge så lär man sig nya saker ändå.

 

Våga ställa frågor

TIPS FRÅN MARCUS

  • Våga ställ frågor till lärarna så tidigt som möjligt. De andra kursarna kommer också att uppskatta det. Jag önskar att jag hade gjort det.
  • Det finns ett lektionspass i början av programmet som leds av andra studenter som redan har gått några terminer. De kallas för SI-passen (SI, Supplemental Instruction) och utgår ifrån vad deltagarna behöver få reda på och vill göra. SI-passen är något jag vill slå ett slag för. Där kan man få svar på praktiska frågor som studentlitteratur och hur man ska göra. Ibland kan det vara lättare att fråga en annan student än en lärare.
  • Kämpa på och lycka till!

    Videohälsning från Marcus

     
    Marcus läser till fritidslärare. Han tycker du ska våga ställa frågor för att få svar tidigt.

    Om programmet för att bli grundlärare på fritidshem

    Grundlärare fritidshem

 

"Lärare är ett extremt givande och viktigt jobb!"

 

 

Varför Marcus började att plugga till lärare.

 

Kontakt

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionens webb

Frågor om lärarutbildningarna?

Kontakta våra studievägledare

På denna sida