Stockholms universitet

Rasmus studieresa

Rasmus Woodhouse är lärarstudent vid Stockholms universitet. Han berättar om varför han vill bli lärare, hur det är att läsa till ämneslärare och flera möjligheter för lärare.

Lärarstudent utanför SU-biblioteket
Foto: Nicole Thorén
 

Läraryrket blev självklart

Det är goda pedagoger under Rasmus uppväxt som har fört honom till att vilja bli lärare. Han har funderat på vad lärarna gjorde som var bra och dåligt. Det fanns framförallt en lärare som gjorde stort intryck på Rasmus. Matteläraren i gymnasiet tog sig mer tid än andra för sina elever. Han delade med sig av sina personliga erfarenheter. Läraren berättade både om när han kände sig lyckad och misslyckad. Det i sin tur fick Rasmus att känna styrka i att alla kan hitta sin egen väg till slut.

Rasmus resa till att vilja bli lärare började när han var i Thailand efter studenten. Eftersom han gillar att vara med människor och att använda sina språkkunskaper tackade han ja till att vara lärare i Thailand när han fick den förfrågan. Han ville testa insikter han hade fått utifrån sina erfarenheter av lärarna i skolan. Det visade sig kännas helt rätt för Rasmus. Han ville hem till Sverige och utbilda sig för att bli behörig lärare.

 

Att läsa till ämneslärare

Valet föll på Stockholms universitet eftersom några nära kompisar till Rasmus skulle börja där. Dessutom hade han fått tag i en studentlägenhet. Eftersom Rasmus gillar språk och att undervisa för äldre barn och vuxna, så var det naturligt att han valde att läsa till ämneslärare. Hans första ämne är svenska som andraspråk och det andra är engelska.

– Det visade sig att det är rätt stor skillnad på upplägg i hur man läser kurserna. I svenska som andraspråk är det många seminarier och alla ska bli lärare. Därför ville studiekamraterna gärna fortsätta att diskutera och fördjupa ämneskunskaperna tillsammans utanför lektionstid. Det blev snabbt en fin gemenskap i gruppen.

Engelska läser man med fler som har andra framtidsdrömmar. Det är först mot slutet, på ämnesdidaktiken för engelska, som man är med de andra som vill bli lärare. När Rasmus valde att läsa till lärare trodde han att man skulle gå i en klass och ha samma studiekamrater under hela studieperioden. Det blev inte så. Man läser tillsammans med flera personer på olika institutioner eftersom det beror på vilka ämnen som de har valt. Rasmus är därför extra glad över att han har nära kontakt med de som han började att läsa sin första termin med. Många som kommer ifrån Stockholm har redan sitt sociala sammanhang. Man behöver vara proaktiv för att skaffa kompisar. Ett bra sätt enligt Rasmus är att odla sina intressen.

 

Många möjligheter som lärare

– För att klara studierna behöver man ge mycket energi åt att lära sig studera och strukturera sin inlärning. Det är mer teori än praktik. Det är lättare nu att göra ett bättre jobb när teorierna är på plats, menar Rasmus.

På kvällarna jobbar Rasmus extra som lärare för vuxna som läser svenska för invandrare, SFI. Rasmus vill bli en förebild och vara den förste som visar det fina med svensk kultur och lära ut det svenska språket.

– Innan trodde jag att det var det pedagogiska och retoriska som var i fokus som lärare. Men när man har kommit in i att undervisa finns det utrymme för egna intressen, idéer och kreativitet. Jag gillar att man kan sätta sin personliga touch.

Efter examen nästa år tänker Rasmus åka utomlands och jobba som lärare. Han ser att det finns många möjligheter. Antingen kan man vara lärare i en svensk skola utomlands eller så kan man undervisa på distans. Man behöver inte nödvändigtvis vara lärare i Sverige i ett svenskt klassrum.

Tips från Rasmus

Lärarstudent Rasmus i SU-biblioteket
Foto: Nicole Thorén
  • Låna böckerna från SU-biblioteket. De allra flesta böckerna finns där och är lätta att få tag på.
    Stockholms universitetsbibliotek
  • Om du gillar någon kurslitteratur som är extra bra, så kan du ju köpa den.
  • Du kommer aldrig kunna läsa allt. Sålla vad som är viktigast och näst viktigast. Läs på det.
  • Om du missar en tenta är det inte hela världen. De allra flesta behöver göra omtentor ibland. Vägen fram är krokig.
 

Intresserad av att veta mer?

Ämneslärarprogrammet ges vid Institutionen för ämnesdidaktik

Institutionen för ämnesdidaktik

Bli ämneslärare

Har du frågor och funderingar om lärarutbildning?

Kontakta studievägledarna som är experter på lärarutbildningarna

På denna sida