Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder olika pedagogiska stödformer för personer med varaktiga funktionsnedsättningar. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor.
Stödet som erbjuds vid Stockholms universitet utgår ifrån dina individuella behov och syftar till att underlätta dina studier. Stödåtgärderna ska vara rimliga utifrån funktionsnedsättning, kurskrav och lärandemål.
Resursrummen stängda
Resursrummen i Studenthuset är permantent stängda från och med måndagen den 8 mars 2021, på grund av ombyggnation av huset.
Enbart distansmöten tills vidare
Särskilt pedagogiskt stöd tar för närvarande inte emot besök på campus. Alla besök sker på distans via telefon eller Zoom. Information till studenter och medarbetare om nya coronaviruset finns på: su.se/corona
Vem kan ansöka om stöd?
Du som har en dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning kan ansöka om särskilt pedagogiskt stöd. Varaktig funktionsnedsättning kan exempelvis vara:
- Specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, till exempel ADHD, ADD och autismspektrumtillstånd
- Psykisk ohälsa, till exempel långvarig depression och bipolär sjukdom
- Syn- eller hörselnedsättningar
- Rörelsenedsättningar
- Kroniska sjukdomar, till exempel allergi och Crohns sjukdom.
Tillfällig skada eller sjukdom
Tillfällig skada eller sjukdom omfattas inte av särskilt pedagogiskt stöd. Vänligen kontakta en studievägledare på din institution.
Ansök om stöd och anpassningar
Så här ansöker du om stöd
- Gör din ansökan i systemet Nais på länken nedan. För att fullfölja ansökan måste du bifoga dokumentation som styrker en varaktig funktionsnedsättning.
Gör en ansökan i Nais
- När du skickat in din ansökan i Nais kommer en samordnare för särskilt pedagogiskt stöd att kontakta dig för att boka en tid för ett möte.
- Efter ditt samtal med samordnaren kommer du att få ett intyg i Nais med rekommenderade stödåtgärder. Du får ett mejl från Nais när ditt intyg är klart och kan då ladda ned det och visa upp det för studievägledaren på din institution.
Tänk på att din ansökan om stöd bör göras i god tid, så att du redan vid kursstart kan informera din institution om ditt behov av stöd.
Undrar du hur en ansökan i Nais går till eller vad Nais är? Läs mer på följande länk:
Dokumentation om varaktig funktionsnedsättning
Intyget som du bifogar i din digitala ansökan ska vara tydligt, sammanhållet och utfärdat av legitimerad sjukvårdspersonal som exempelvis läkare, psykolog, audionom eller logoped. I intyget ska det stå:
- namn och personnummer
- namn och profession på intygsgivaren samt underskrift
- utredningsenhet
- datum för utredningen
- hur länge du haft funktionsnedsättningen samt funktionsnedsättningens varaktighet
- beskrivning av din funktionsnedsättning och hur den påverkar dig i din studiesituation.
Intygsgivaren är välkommen att kontakta oss om hen är osäker på vad som ska framgå i intyget.
Vad gör en samordnare för särskilt pedagogiskt stöd?
Våra samordnare för särskilt pedagogiskt stöd jobbar bland annat med att:
- Handlägga studentärenden för studenter med varaktiga funktionsnedsättningar
- Utifrån intyg om varaktig funktionsnedsättning och ett samtal med studenten rekommendera och i vissa fall besluta om särskilda pedagogiska stödåtgärder
- Samarbeta med institutioner för att hitta lämpliga stödåtgärder
- Stötta institutioner i deras arbete med särskilt pedagogiskt stöd.
Efter din ansökan om stöd beviljats
När samordnaren beviljat din ansökan kommer du få ett intyg med rekommenderade stödåtgärder. Samordnaren kan enbart rekommendera stödåtgärder. Det är alltid institutionen, läraren eller examinatorn som beslutar om vilka stödåtgärder som är möjliga att bevilja i undervisning och examination utifrån kurskrav och lärandemål.
Efter att du har fått ditt intyg från samordnaren bör du presentera dig och visa upp det för kontaktpersonen vid din institution. Kontaktpersonen är vanligtvis studievägledaren eller studierektorn. Kontaktpersonen kan hjälpa dig i din studiesituation och svara på frågor om utbildningen vid institutionen. Du kan också diskutera ditt studieval med denna.
I början av en kurs
När du börjar en ny kurs eller ett nytt moment, presentera dig gärna för läraren och tala om vilka behov du har. Läraren kan då vilja se det intyg du fått av samordnaren för att kunna ta hänsyn till detta vid planeringen av undervisningen och examinationen. Tveka inte att be om hjälp när du behöver det. Om något inte fungerar är du välkommen att kontakta samordnaren på Studentstöd.
Stöd vid studier utomlands
Du som har en varaktig funktionsnedsättning och får stöd under dina studier vid Stockholms universitet kan också få stöd under dina studier som utbytesstudent.
Vanliga stödformer
Nedan finns en alfabetisk lista över några av de vanligaste pedagogiska stödformerna som erbjuds vid Stockholms universitet.
Observera att individuella hjälpmedel såsom t.ex. rullstol, rullator, hörapparat och diktafon införskaffas av studenten själv eller genom förskrivning av landstinget/sjukvården.
Anpassad examination
Kan innebära längre skrivtid, att sitta enskilt eller i mindre grupp och/eller att få använda dator. Anpassning av examination sker i samråd med din examinator. På Stockholms universitet finns centralt administrerade lokaler för anpassad examination.
Mer information om centralt administrerad tentamen
Anteckningsstöd
Innebär att en studiekamrat tar anteckningar på föreläsningar och seminarier, som du sedan får ta del av. Anteckningsstöd ersätter inte närvaro. Du får därför bara anteckningar från föreläsningar och seminarier där du själv deltar.
Anteckningsstöd ges precis som vanligt under den period undervisningen sker digitalt på grund av Covid-19. Studentavdelningen arvoderar som vanligt studenten som arbetar som anteckningsstöd.
Kurslitteratur som talbok, e-textbok eller punktskrift
Om du har en funktionsnedsättning som gör det svårt för dig att läsa tryckt text kan du få tillgång till talböcker i Legimus, Myndigheten för tillgängliga mediers bibliotek. Med ditt talbokskonto kan du läsa talböcker på det sätt som passar dig bäst: på dator, mobil eller surfplatta.
E-textböcker är till för dig som har en synnedsättning. En e-textbok är en bok som består av enbart text. För att läsa en e-textbok krävs dator (PC) samt läsprogrammet Textview. Du hittar e-textböcker i Legimus, Myndigheten för tillgängliga mediers bibliotek.
Punktskrift kan lånas direkt från Myndigheten för tillgängliga medier. Du kan söka och beställa punktskriftsböcker i Legimus. Det är även möjligt att beställa kompendier och artiklar som punktskrift förutsatt att materialet är obligatoriskt att läsa på din utbildning.
Universitetsbiblioteket har drop-in för registrering av talbokskonton och av konton i Legimus. Det finns även möjlighet att boka tid.
Här hittar du aktuella tider för drop-in
Har du frågor kan du kontakta universitetsbiblioteket på lasstod.sub@su.se.
Mentor
Du som har en utredd och dokumenterad varaktig funktionsnedsättning av de exekutiva funktionerna kan beviljas en mentor. Mentorsstödet ska stödja studenter till att utveckla en självständighet i studiesituationen. Stödet ses som en introduktion till planering och strukturering av högre studier och beviljas under en viss period.
Tolkning
Stockholms universitet erbjuder tolkning till alla studieanknutna situationer. Läs mer om teckenspråkstolkning, skrivtolkning och dövblindtolkning på su.se/utbildningstolkning.

Digitala hjälpmedel och studieverktyg
Digitala hjälpmedel och studieverktyg kan vara ett sätt att underlätta dina studier.
Resursrum
Samtliga resursrum på Studentavdelningen i Studenthuset är permanent stängda från och med måndagen den 8 mars 2021. Detta på grund av ombyggnation av huset.
Tillgänglig lokal och miljö
Anpassning av lokaler
Behöver lokalerna anpassas eller om du möter hinder i universitetets lokaler är du välkommen att kontakta servicecenter@su.se.
Hörslingor
Fastighetsavdelningen informerar om AV-utrustning
Tillgängliga ingångar, entréer och hissar
Kontakta institutionens studievägledare för information om tillgängliga ingångar, entréer eller hissar.
Tillgänglig parkering
Du hittar information om parkeringsplatser på följande länk: Karta över Frescati.
Du kan också kontakta institutionens studievägledare som får informera om tillgängliga parkeringsplatser nära din institution. Det krävs ett kommunalt parkeringstillstånd för att få stå på platserna som är avsedda för personer med funktionsnedsättning.
Tillgängliga toaletter/RWC
Toaletter med taklift finns i Södra huset, Hus C, plan 3 och i Arrhenius Hus P, plan 2, norra delen. Närmaste entré till den senare är Svante Arrhenius väg 20 F.
Vänligen kontakta din institution för information om tillgängliga toaletter på och i närheten av din institution.
Vilrum
Vilrum finns i Södra huset och i Studenthuset. Om du behöver tillgång till ett vilrum i Studenthuset, kontakta Infocenter.
Infocenters öppettider och kontaktuppgifter
Om du behöver tillgång till ett vilrum i Södra huset kontakta Servicecenter.
Servicecenters öppettider och kontaktuppgifter
Information till antecknare, mentor, med mera
På nedanstående länk hittar du som arbetar som exempelvis antecknare, mentor eller tentamensvakt matnyttig information kring rutiner och löneutbetalning. Du hittar även blanketter för arvode och tidsrapportering.
Utbildningstolkning
Du som är registrerad student eller medarbetare vid Stockholms universitet, eller andra lärosäten vid överenskommelse, erbjuds tolk i olika sammanhang.
Kontakt
Tidsbokning och frågor om stöd
E-post: studentstod@su.se
Frågor om arvode
E-post: arvode.studentstod@su.se
Telefontid
Onsdagar kl. 13.00–14.00
Telefonnummer: 08-16 17 80
Kontaktuppgifter till Utbildningstolkning
Anna Zällh Vahlquist
Mentor
Rum 238, hus Beta, plan 2, Studenthuset
E-post: studentstod@su.se
Cecilia Widlund
IKT-pedagog - digitala hjälpmedel
Rum 236, hus Beta, plan 2, Studenthuset
E-post: cecilia.widlund@su.se
Emelie Ferm
Samordnare för särskilt pedagogiskt stöd
Rum 237, hus Beta, plan 2, Studenthuset
E-post: studentstod@su.se
Jeanette Johansson
Mentor
Rum 235, hus Beta, plan 2, Studenthuset
E-post: studentstod@su.se
Lena Forslund
Administratör
Arvoden och blanketter
Rum 240, hus Beta, plan 2, Studenthuset
E-post: studentstod@su.se
Marie Archenholtz
Samordnare för särskilt pedagogiskt stöd
Rum 239, hus Beta, plan 2, Studenthuset
E-post: studentstod@su.se
Mia Karlsson
Gruppledare
Samordnare för särskilt pedagogiskt stöd
Rum 242, hus Beta, plan 2, Studenthuset
E-post: studentstod@su.se
Åsa Ferm
Samordnare för särskilt pedagogiskt stöd
Rum 234, hus Beta, plan 2, Studenthuset
E-post: studentstod@su.se
Senast uppdaterad: 3 mars 2021
Sidansvarig: Studentavdelningen