Stockholms universitet

”Använd oss lärare som resurser!”

Niclas Runebou undervisar på lärarutbildningen i ämnesdidaktik. Han brukar inleda första mötet med nya studenter med att förklara vad didaktik, det vill säga undervisningskonst, innebär.

– Didaktik är ett praktiskt ämne som är centralt inom lärarutbildningen. Den centrala frågan är: "hur gör man undervisning bättre?". För att svara på det behöver man också teori. Utbildningen till lärare går ut på att öva upp förmågan att sammanväga olika typer av kunskap, kunskap i ämnen och kunskap om hur människor lär sig. Vad bör man lära sig i ett ämne, och hur lär man sig det bäst? Vilket urval ska läraren göra, hur ska innehållet kommuniceras och hur påverkar vi lärare elevernas aktivitet?

Niclas Runebou i NPQ-huset på campus Frescati.
Niclas Runebou Foto: Jens Olof Lasthein
 

Vill ha en dialog med studenterna

Nya studenter står inför många utmaningar när terminen drar igång.

– Ofta möter nya studenter en ny värld (universitetsvärlden) som de brottas med, samtidigt med innehållet på grundkursen. För många är det en rejäl utmaning med ett nytt sätt att studera, tänka och skriva. Vi behöver dra upp farten direkt på grundkurserna, så i början beror mycket på hur förberedd studenten är, tidigare studievana, erfarenheter från arbetsliv och så vidare. Vilket kursupplägget är spelar också in.

– Som lärare behöver vi reda ut hur resursstarka olika studenter är. När man lär känna studenterna mer kan man använda sig av den kunskapen. Vi lärare vill få till en dialog och utveckla studenternas tänkande så de kan koppla ihop egna erfarenheter och de undervisningsprinciper vi talar om, då blir det roligast för alla inblandade, säger Niclas.

 

Olika utmaningar som lärare

Även lärare står inför utmaningar när de nya studenterna är på plats. 

– Till exempel ser vi lärare flera kategorier studenter, vissa som vi ska stödja och andra som vi ska utmana, under samma kurs. En annan sida är att man har så kort tid med varje student. Det kan också vara svårt att veta vad studenten fått med sig från gymnasiet eller andra kurser.

– Ännu en utmaning är att en universitetsutbildning består av ett antal små kurser, för studenterna innebär det att de möter många lärare och det är upp till studenten att hitta sambanden mellan olika kurser. Fördelen är att de möter specialister, men utmaningen är att se hur kurser hänger samman. 

 

Att övervinna svårigheter

Niclas har träffat många nya studenter under sina är som lärare, men han minns särskilt en person med social fobi. 

– Just den här personen hade svårt med att presentera inför en grupp. förutsättningarna för att bli lärare kunde ha varit bättre, men han utvecklade en ämneskunskap och blommade ut. Han lyckades med att övervinna något som han tyckte var riktigt svårt. 

Niclas vill råda nya studenter att inte försöka memorera all information, utan istället ta reda på vilka de viktiga idéerna är i varje kurs och hur de hänger ihop. 

– Tänk på att lärare vill studenterna väl, så använd oss som resurser!

Den ursprungliga versionen av intervjun publicerades i Stockholms universitets magasin i november 2021. Läs mer på su.se/magasinet.

Här kan du läsa mer om institutionen där Niclas Runebou är verksam:

Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

På denna sida