Stockholms universitet

Hur är det att läsa till ämneslärare – egentligen? Fråga mig!

Hej! Jag heter Svante Wirtén och pluggar till gymnasielärare. Har ni några frågor eller funderingar om utbildningen får ni gärna ställa dem till mig!

 

 

Jag läser Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan vid Institutionen för ämnesdidaktik.

Sök kurser och program 

Frågor och svar:

 

Fråga: Hej Svante! Jag funderar på att söka till Ämneslärarprogrammet inriktning svenska som andraspråk och engelska. Jag undrar hur kurserna och lektionerna är upplagda. Är det ofta högt tempo med inlämningsuppgifter och tentor? Tack på förhand! /Mohammad

Svar: Hej Mohammad! Tack för din fråga. Hur lektionerna är upplagda varierar från kurs till kurs. Eftersom det inte längre finns en lärarhögskola så delar lärarstudenterna kurser med de som läser fristående kurser och ibland kandidatprogram, och därför kan man hamna på ett antal olika institutioner under sitt program. Olika institutioner har olika tillvägagångssätt, så undervisningen kan variera en hel del. Vanligast är att man har både föreläsningar och seminarium. Föreläsningar innebär sällan inlämningsuppgifter (även om det kan hända), däremot är det vanligt att man på seminarium gör en uppgift som man lämnar in och sedan diskuterar på det aktuella seminariet. 

Tempot är relativt högt, framförallt första året, dels för att man (kanske) inte är särskilt van vid universitetsstudier och för att undervisningen, som jag förstått det, är upplagd så att de första terminerna är något tyngre. Sen lugnar det ner sig tills man kommer till avancerad nivå. Oftast läser du kurser på 7,5 poäng, vilket betyder att du har tenta en gång i månaden. Vissa kurser på UVK (Utbildningsvetenskaplig kärna, de lärarteoretiska terminerna där din praktik är förlagd) är kortare, till exempel retorik som är 2,5 poäng. Då är det kortare mellan tentamen, men storleken reflekterar alltid längden på kursen. 
Hoppas det besvarade dina frågor! Om du har fler är det bara att svara på det här mailet. Kul med Svenska som andraspråk! Det behövs duktiga lärare i det ämnet. 

Med vänliga hälsningar, Svante Wirtén

____________________________________________________________________

Fråga: Hej Svante! Jag funderar på att söka till Ämneslärarprogrammet och jag är lite nyfiken på hur det går till på ett seminarium. Är det ofta man har seminarier och hur brukar upplägget se ut? Tack på förhand! Lukas

Svar: Hej Lukas! Vad kul att du funderar på lärarprogrammet! Upplägget på utbildningen varierar lite mellan varje delkurs - ibland är det bara föreläsningar, ibland bara seminarium och ibland en blandning. Seminarium går oftast till så att man har något att läsa inför och som ska diskuteras, oftast i smågrupper först och sen i helklass. Det är lättare och mindre läskigt än vad det kan låta, alla på seminariet gissar lite och läraren är nästan alltid ute efter en diskussion, inte rätt svar. 

Angående hur upplägget ser ut så beror det också på kursen, men det är sällan man har undervisning på plats mer än två gånger i veckan, oavsett om det är föreläsning eller seminarium, så man har oftast gott om tid på sig att förbereda sig. Jag skulle gissa på att upplägget också varierar beroende på ämnena du väljer - om du har två humanioraämnen, som jag, är det nog mer seminarium, men om du har exempelvis ett språkämne och ett naturämne är det möjligt att du har mindre seminarium. 

Hoppas att svaret hjälpte! Det är bara att maila igen om något är oklart eller om du har fler frågor. Tack!

Med vänliga hälsningar, Svante Wirtén

____________________________________________________________________

På denna sida