Stockholms universitet

Hur är det att vara grundlärarstudent på Stockholms universitet – egentligen?

Hej! Mitt namn är Clara och jag pluggar till grundlärare på Stockholms universitet. Kontakta mig gärna ifall du har några frågor eller funderingar om utbildningen eller livet som student!

 

 

Sök kurser och program 

Frågor och svar:

 

Fråga: Hej! Jag vill läsa till förskollärare och undrar hur det är att vara student på Stockholms universitet. Hur är gemenskapen och lärarna? /Fanny

Svar: Hej Fanny, jag studerar till grundlärare för förskoleklass och årskurs 1-3 så jag kommer att besvara utifrån den utbildningen. Rent allmänt, att vara student på Stockholms universitet (SU) innebär möjligheten att delta på olika typer av sittningar där man kan umgås med andra lärarstudenter och sjunga och skratta. Man kan även vara med i olika föreningar, såsom SU's idrottsförening om man tycker om att röra på sig, det finns en sporthall på campus som man kan spela badminton och andra sporter (det finns även ett gym där som heter Fitness 24/7), så gemenskapen på campus är oändlig om man vill delta. Det finns bra studieplatser, både i biblioteket och andra platser runt om på campus i de olika byggnaderna, man kan även hitta grupprum som man kan boka och tysta platser i biblioteket. 

Gemenskapen i exempelvis min klass är väldigt bra, alla samarbetar, är trevliga, roliga, vi skrattar väldigt mycket hela tiden och finner tid att ses även utanför skolan. Lärarna på min utbildning är varierade, de har olika erfarenheter gällande skolverksamheten, några har varit lärare i enbart gymnasiet, några i mellanstadiet, några i högstadiet osv. och några har inte varit verksamma i skolan överhuvudtaget. Lärarna bidrar med olika erfarenheter, både på gott och ont att alla inte har varit just i lågstadiet vilket är det jag ska möta i min yrkesroll. Lärarna bidrar till diskussioner om kurslitteratur och verkliga livet. De ställer krav på dig att du är förberedd inför seminarier eftersom det kommer bara gynna dig som student och blivande lärare i diskussioner om olika perspektiv. 

Jag hoppas jag kunde besvara dina funderingar och lycka till med dina studier!

Mvh Clara Ernstell på grundskollärarutbildningen F-3
____________________________________________________________________

Fråga: Hej! Jag heter Linnéa och jag vill plugga till lågstadielärare. Hur är det att plugga på grundlärarprogrammet? Hur ser dagarna ut och vad har du för schema? Hur går VFU till? Hur är klassen?

Svar: Hej Linnea, tack för dina frågor! Gällande programmets struktur så består det både utav seminarier och föreläsningar, och utöver det förväntas man läsa en del kurslitteratur. Det finns förväntningar på dig som student (som gäller alla program) att du lägger tid på dina studier precis som ett heltidsjobb. Kurserna under utbildningen är olika och består av mer eller mindre seminarium och föreläsningar i veckan. Överlag så är det mellan 2-3 seminarier och 1-2 föreläsningar i veckan. 

VFU (Verksamhetsförlagd utbildning) gör du 3 gånger under programmets gång. Den första sker i slutet av andra terminen, och pågår under 5 veckor. Den andra gör du den femte terminen under 5 veckor. Och den sista gör du under termin 8 och pågår i ca 10 veckor. Det man får göra under praktiken (VFU) är att planera och strukturera lektionsplaneringar, möta elever och samarbeta med din handledare och eventuellt andra lärare på skolan. Successivt kommer kraven på dig att stiga under praktiktillfällena och till nästa gång du gör praktik. Ett tips är att verkligen ta stöd i kurskamrater, kurslärare och handledare under din praktik. En annan rolig sak man kan göra är att utföra sin praktik i svenska skolan i andra länder, exempelvis på Teneriffa, i Marbella, i Wien eller i andra städer. Detta kan du ansöka om inför din andra och tredje praktik. Du kan även ansöka om Erasmus stipendium om man behöver stöd för kostnader. 

Hur klassen är, tolkar jag det som klassen på universitetet och inte klassen ute på grundskolorna. Oavsett ålder i klasser, kan det vara väldigt olika hur man kommer överens och hur mycket man umgås. I min klass umgås vi relativt ofta och firar efter kursavslut, dessutom samarbetar vi bra och delar med oss av våra erfarenheter och kunskaper för att stötta varandra genom utbildningen. 

Jag hoppas att du är nöjd med svaren och känner dig taggad på att studera till F-3 lärare!

Mvh Clara Ernstell 

____________________________________________________________________

Fråga: Hej! Var du nervös inför din första VFU? Har du några tips för att övervinna nervositeten? /Adam

Svar: Hej Adam! Det var otroligt nervöst att göra den första praktiken. Jag har inga tidigare erfarenheter att arbeta i skolan och var vädligt orolig över olika förväntningar som jag hade på mig själv. De erfarenheter jag själv har är att arbeta på fritidsaktiviteter med ungdomar och barn, men inget gällande att hålla lektioner. Det du behöver komma ihåg att under din första VFU finns det inga förväntningar på att du ska kunna allt. Det här är din tur att ställa så många frågor så möjligt och använda den tiden att ta stöd av din handledare och andra lärare på skolan. De är där för att stötta dig att vidga dina arbetssätt som lärare.

Det som kan hjälpa dig att övervinna nervositeten är att komma ihåg just det; att det här är ett tillfälle för dig att lära dig. Ingen är perfekt och när det uppstår fel är det bara ännu ett lärtillfälle för dig. Även om du är nervös så måste du våga, våga testa och våga släppa taget om dina egna förväntningar, i klassrummet kan allting hända och man vet aldrig hur det kommer att gå. Samtidigt är det bra att prata med dina kurskamrater, din lärare och din handledare om din nervositiet eller om du undrar över något. De är alla i samma situation som dig och kan förstå dig vad du går igenom. Du är inte ensam i din situation, vilket gör det lättare att öppna upp dig för de som är runt omkring för att diskutera utmaningar du tänker på eller stöter på. Ta upp dina reflektioner med de så att du kan få fler perspektiv kring dina tankar. 

Hoppas att svaret kunde stötta din nervositet och att du kan använda den till något positivt!

Med vänliga hälsningar
Clara Ernstell från Grundlärarprogrammet F-3

____________________________________________________________________

På denna sida