Bli vän med dig själv – introduktion till mindfulness och självmedkänsla

Har du en kritisk röst inombords som brukar säga att du ständigt borde göra bättre ifrån dig och plugga mer? Tänker du att njutning och avkoppling är något som måste förtjänas?

Kanske kräver du perfektion av dig själv och har svårt att stötta dig själv när du upplever jobbiga känslor och motgångar? Studenthälsan i Stockholm startar nu en samtalsgrupp där du får öva dig i en vänligare inställning till dig själv och andra. Gruppen träffas under perioden 6 november till 4 december.

Hantera motgångar och självkritik

Att ha orimligt höga krav på sig själv och vara självkritisk kan bli ett hinder både i studier och i vardagen. Medkänsla med sig själv behöver tränas. Det handlar om att hitta ett nytt sätt att förhålla sig till sina tankar och känslor och ett annat sätt att se på sig själv.

Genom att träna sig i medveten närvaro (mindfulness) och självmedkänsla kan man utveckla ett varmare, vänligare och mer förstående förhållningsätt gentemot sig själv och andra. När din medkännande sida får möjlighet att utvecklas kommer du också kunna hantera motgångar och självkritik på ett bättre sätt.

Tree in the middle of a meadow Photo: Simon Wilkes/Unsplash

Träffas i en samtalsgrupp

Vi träffas i denna samtalsgrupp vid fem tillfällen, 1,5 timme per gång (en grupp består av cirka 5–8 studenter). Vi delar reflektioner och erfarenheter med varandra och går igenom vad mindfulness och självmedkänsla är. Vi tränar praktiskt tillsammans och du får också med dig övningar att göra hemma mellan tillfällena. Syftet med gruppträffarna är att öka förståelsen för hur vårt medvetande fungerar och träna upp vårt trygghetssystem. Att kunna hantera jobbiga situationer, motgångar och negativa tankar och känslor som exempelvis prestationsångest och självkritik. 

Fem träffar med start i november

Om du anmäler ditt intresse att delta i gruppen träffas vi först för ett individuellt samtal. För deltagande förväntas att du kan avsätta tid och närvara vid träffarna. För att skapa trygghet i gruppen krävs närvaro första kurstillfället. Du får ut mest av gruppen genom att delta vid alla fem tillfällena. Om du inte kan delta alla sessioner finns det inte möjlighet att ta igen fakta.

Tid: Fem gånger under hösten 2019. Onsdagar kl. 15:00–16:30.

Plats: Studentpalatset, Norrtullsgatan 2, Stockholm

  • Onsdag 6 november
  • Onsdag 13 november
  • Onsdag 20 november
  • Onsdag 27 november
  • Onsdag 4 december

Anmäl ditt intresse senast 1 november

För att anmäla ditt intresse kan du kontakta kurator Anna Olsson. Sista anmälningsdag är 1 november.
Telefon: 08-674 76 91
E-post: anna.olsson@su.se