Studie- och stödsystem

Här har vi samlat länkar till system, verktyg och tjänster som du som student vid Stockholms universitet behöver.

 

Anslut till eduroam

Köp utskrifter

Byt lösenord

Glömt lösenord?

Kontohantering

Athena är universitetets nya lärplattform som på sikt kommer ersätta Mondo. Eftersom införandet av Athena sker gradvis kan det hända att du kommer ha vissa kurser i Mondo och andra i Athena. Du får all information du behöver av din institution eller lärare.

Logga in i Athena

Behöver du stöd i Athena?

IT-avdelningen erbjuder flera olika alternativ som stöd för dig som använder Athena:

  • Videoguider - Den enklaste är att gå in i Athena och leta upp videoguiden under menyvalet Student. Du hittar även denna videoguide i SU:s serviceportal på sidan Kom igång med Athena
  • Introduktionstillfällen - Du kan anmäla dig till en av de entimmes introduktioner vi erbjuder här på universitetet någon av de första veckorna på höstterminen. Se aktuella tider i Kalender
  • IT-avdelningen finns även på plats i Studenthuset torsdagar klockan 12:00-13:00 då du är välkommen om det dyker upp frågor eller du vill ha hjälp med någon funktion i Athena.
  • Frågor angående innehållet i din kurs ställer du till läraren

Athena-app i mobilen

Athena (itslearning) erbjuder en app för iPhone och Android som gör det möjligt för dig att snabbt ta del av vad som händer på kursen.

Så installerar du appen

Annan lärplattform

Har du lärplattformen Mondo riktar du innehållsfrågor till läraren och använder Serviceportalen för att hitta serviceartiklar och för att skicka ärenden för mer tekniska frågor och problem.

Om din institution valt en annan lärplattform än Athena eller Mondo vänder du dig till din institution och/eller lärare med frågor.

Här kan du logga in på Ladok för studenter (tidigare Mina studier).

Ladok för studenter

Logga in i lärplattformen Mondo​​​

Har du lärplattformen Mondo riktar du innehållsfrågor till läraren och använder Serviceportalen för att hitta serviceartiklar och för att skicka ärenden för mer tekniska frågor och problem.

Annan lärplattform

För information om lärplattformen Athena se rubrik ovan. 

Om din institution valt en annan lärplattform än Athena eller Mondo vänder du dig till din institution och/eller lärare med frågor.

Studieintyg skriver du enklast ut själv via Mina studier genom att logga in med ditt universitetskonto. Intyg kan skapas för studier vid Stockholms universitet och som ett nationellt studieintyg där studier vid flera svenska lärosäten tas med.

Ladok för studenter - dina studier

Behöver du ett studieintyg  med stämpel och underskrift, från endast Stockholms universitet, kan du beställa detta genom att logga in på Serviceportalen (klicka på Beställning, Infocenter/Studentservice och välj typ av intyg).

Serviceportalen

Har du inte tillgång till ditt universitetskonto så kan du beställa ett studieintyg genom att kontakta Infocenter. Vänligen specificera då om du vill ha ett resultat- och/eller registreringsintyg, om det ska vara på svenska och/eller engelska samt om du vill få det skickat digitalt och/eller per vanlig post (specificera då till vilken adress det ska skickas). Infocenter hittar du på entréplan i Studenthuset samt via e-post: info@su.se

Om du har ett universitetskonto kan du logga in på det trådlösa nätet. 

Så här kommer du åt det trådlösa nätet

Universitetskontot är ingången till IT-tjänsterna vid Stockholms universitet för dig som är student. Du får tillgång till trådlöst nät, datorsalar, fillagring med mera.

Universitetskontot består av ett användarnamn och lösenord som du kan använda för att logga in på ett antal tjänster vid Stockholms universitet. 

Universitetskortet fungerar som lånekort, utskrifts- och kopieringskort och gör det möjligt att använda bibliotekets e-resurser. 

Du kan beställa ditt universitetskort när du har aktiverat ditt universitetskonto.

Aktivera ditt universitetskonto

Beställ ditt universitetskort

Om du förlorar ditt universitetskort måste du spärra det omgående för att förhindra att det används av obehöriga. 

Spärra ditt gamla kort och beställ ett nytt på webben

För IT-support gå till su.se/serviceportalen

Där hittar du:

  • Svar på vanliga frågor
  • Formulär för fråga och felanmälan
  • Öppet dygnet runt

För brådskande ärenden ring Helpdesk

Under utbildningen