Hur är det att plugga till förskollärare? Fråga mig!

Hej! Jag heter Stefan och läser femte terminen på Förskollärarprogrammet. Om du har några frågor om utbildningen eller universitetet så är det bara att ställa dem här nere så ska jag svara så gott jag kan!

 

 

Frågor och svar:

 

Fråga: Hej! Ifall man har arbetslivserarenhet från en förskola, kan man då läsa Förskollärarprogrammet på kortare tid än 3.5 år? /Cevan

Svar: Hej Cevan! Det där är en bra fråga och jag vet att det är flera som undrar samma sak. 

Utbildningen är på 3.5 år oavsett om man har tidigare erfarenhet, dock har jag hört att det förekommer inom vissa förskolor att man har någon slags fortbildning för barnskötare där man har kunnat läsa på distans men det är inget jag har koll på. Däremot så kommer du ha stor nytta av dina tidigare erfarenheter, inte minst under praktikperioderna. Jag gör min sista praktik nu och upplever att det är många praktiska saker/tyst kunskap som man bara kan lära sig av att jobba på förskola som jag saknar då jag inte har jobbat tidigare inom förskolan utöver min praktik. Utöver det är det meriterande att ha tidigare erfarenhet av att jobba i förskolan när du blir färdig förskollärare då det förväntas att du har koll på allt det där praktiska utöver det pedagogiska och teoretiska.

Allt gott och lycka till!
Med vänlig hälsning, Stefan.


Fråga: Hej! Jag har inte studerat i klassrum på länge men är ändå sugen på att börja en förskollärarutbildning och skulle därför vilja veta hur svåra kurserna är. Krävs det att man studerar mycket, läser allt som finns i böckerna och lär sig det mesta utantill? /Teuta

Svar: Hej Teuta! Tack för dina frågor. Vi får instruktioner inför varje seminarium vad vi ska läsa. Jag är inget geni men jag upplever att om man delar upp och läser lite varje dag (runt en timme) så brukar det lösa sig. Min strategi har varit att inte läsa allt utan fokusera på det som jag tycker är intressant och sen se till att skriva ner var jag har läst det så att jag kan använda mig av det inför varje tenta (prov) som är i slutet på kursen.

Du behöver inte lära dig allting i böckerna utantill snarare att man förstår vad de bärande idéerna är och hur det är relevant för kursen. Vi har ofta genomgångar av litteraturen där man kan lyfta eventuella frågor.  Sedan är det klart att det är bra att läsa så mycket som möjligt men det är inget krav att läsa allt. 
Programmet startar ganska mjukt där vi får lära oss studieteknik så även om det var länge sedan du pluggade tror jag inte det kommer vara några problem.

Har du fler frågor är det bara att ställa dem.
Lycka till :)
Mvh Stefan


Fråga: Hej, jag undrar hur ditt schema ser ut. Hur ofta är du i skolan och pluggar? /Rebecka

Svar: Hej Rebecka och tack för din fråga! Det varierar från kurs till kurs och vecka till vecka. Vissa veckor är det 3-4 gånger per vecka och andra 1-2 gånger, men snittet är ungefär 3 gånger per vecka. Hoppas att du fick svar på din fråga. 

Med vänlig hälsning
Stefan Andersson


Fråga: Hej, jag funderar på att söka till Förskollärarprogrammet men är osäker på om jag vill plugga på distans eller i klassrum. Vad skulle du rekommendera? Är det svårare att plugga på distans? /Razi

Svar: Hej Razi! Bra val att söka till förskollärare :) Förskollärarprogrammet på Stockholms universitet går dock inte att läsa på distans. 

Jag har ej läst på distans men jag tror att det skulle bli svårt för mig då jag lär mig bäst av att gå på lektionerna och föreläsningarna. Jag har noterat att jag har haft det svårare de kurser när vi inte varit i skolan så ofta.

Mitt intryck är att distansstudier kräver att man tar ett större ansvar för sin tid och hur man lägger upp sina studier. Jag tycker att mycket av det som vi läser om fastnar bättre när man har folk att diskutera det med och när man kan fråga läraren direkt om det är något man undrar.

Jag vet som sagt inte vilket upplägg distansutbildningar kan ha men mitt tips är nog ändå att läsa utbildningen i klass, folk är trevliga och lärarna gör verkligen sitt bästa för att vi ska klara av utbildningen!  Med vänlig hälsning, Stefan.