Teatervetenskap, som även omfattar dansvetenskap och performancestudier, är en aktiv och internationellt inriktad forskningsmiljö. Sammanfattningsvis kan fem aspekter identifieras som utmärkande för teatervetenskaplig forskning och undervisning vid Stockholms universitet.

  1. Relationen mellan scenkonst och samhälle
    Våra forskare närmar sig olika former av scenkonst som händelse, som förstås utifrån sina specifika sociala och kulturella sammanhang. En händelseinriktad förståelse innebär att utgångspunkten är kommunikationen mellan aktör och åskådare, vilket ses som ett dynamiskt förhållande som dels tar hänsyn till publikens olika upplevelser och dels till de olika materiella, organisatoriska och kulturpolitiska aspekter som möjliggjort uppsättningen. Detta ur såväl ett samtida som ett historiskt perspektiv. Vår forskning genomsyras av en utopisk längtan att försvara scenkonstens betydelse för en fungerande demokrati. Därför integrerar vi forskningsperspektiv redan i grundutbildningen.
  2. Det utvidgade teaterbegreppet
    Vår forskning utgår från ett utvidgat teaterbegrepp vilket omfattar talteater, musikal, opera, balett, samtida dans, barn- och ungdomsteater, performancekonst, feministisk scenkonst, queer scenkonst, interkulturell scenkonst, fria grupper, amatörteater, artivism, cirkus, divakult, dockteater och immersive theatre. Andra områden är kostymhistoria, politiska demonstrationer, populärkultur, postdramatisk teater, scenkonstkritik, urfolkens scenkonst och performance och receptionsforskning. Denna breda förståelse av teaterbegreppet är inspirerad av olika utvecklingar inom den samtida scenkonsten och lyfts ofta fram av våra internationella utbytesstudenter som något unikt för oss.
  3. Kroppen
    Olika former av scenkonst innebär kroppsliga och vokala praktiker. För teatervetare betyder det att studier fokuserar på kroppar och röster i olika rum. Kroppar har olika uttryck och skilda förutsättningar och präglas av funktions- och genusvariationer, klassbakgrund, rasifieringsprocesser, sexualiteter, teknologiska implantat och ålder, för att endast nämna några exempel. Kroppar bemöts olika och kan utsättas för våld och diskriminering. För att göra rättvisa åt kroppars och kroppsliga praktikers komplexitet tillämpar våra forskare kritiska och tvärvetenskapliga perspektiv såsom genus- och queerteori, postkolonial teoribildning och barn- och ungdomsperspektiv. Därtill kan läggas receptionsforskning, affektteori, kinestesi, och Sensory Studies. Teatervetare har varit drivande i utvecklingen av dessa perspektiv och bidragit till att förankra dessa även i andra forskningsdiscipliner.
  4. En kosmopolitisk forskningsmiljö
    Teatervetenskap, dansvetenskap och performancestudier som forskningsämnen värnar om en kosmopolitisk forskningsmiljö. Vi har ett internationellt sammansatt kollegium som talar tolv olika språk och aktivt använder dessa i sin forskning. Vi har utvecklat ett Internationellt masterprogram i teatervetenskap och performance studies.
    Läs om masterprogrammet
    Teatervetenskapen har under flera decennier haft en framträdande roll i International Federation for Theatre Research (IFTR). Många av oss har varit, och är, engagerade i Association for Nordic Theatre Scholars (ANTS), Dance Studies Association (DSA), European Association for the Study of Theatre and Performance (EASTAP), Nordic Forum for Dance Research (NOFOD) och Performance Studies international (PSi). Våra forskare och doktorander är redaktörer för ledande teatervetenskapliga tidskrifter: Theatre Research International; Nordic Theatre Studies; Teatertidningen; double: Magazin für Puppen-, Figuren- und Objekttheater; alt.theatre: cultural diversity and the stage ; Nordic Journal of Dance – Practice, Education and Research.
  5. En närhet till fältet
    Våra forskare har ett kontinuerligt samarbete över ämnes- och institutionsgränser, exempelvis litteraturvetenskap och barn- och ungdomskultur. Vi är även måna om att ha ett aktivt utbyte med scenkonstnärliga utbildningar och är öppna för samarbeten inom konstnärlig forskning. Flera av oss ger regelbundet gästföreläsningar vid Stockholms konstnärliga högskola. Dessutom är vi engagerade i Dansmuseet och Musik- och Teatersamlingarnas Vänner. För att värna om och fördjupa dialogen mellan universitet och scenkonst samverkar vi även med flera teatrar, däribland Giron Sámi Teáhter, Unga Klara, Tur-teatern, Kungliga Operan och Kungliga Dramatiska Teatern. På flera av våra kurser, både på grund- och avancerad nivå, bjuder vi in scenkonstnärer som gästföreläsare för att berätta om sin yrkesutövning.
Nycirkus på Sergels torg. Foto Eva Dalin