Boksamtal online: Fritänkandet

Carin Franzén, professor i litteraturvetenskap, samtalar med Sven-Olov Wallenstein om sin forskning om kvinnliga libertiner och om humanism.

Carin Franzén i boksamtal med SITE. Omslaget av boken Fritänkandet

Här pratar de om Carin Franzéns nyligen utkomna bok Fritänkandet – kvinnliga libertiner och en annan humanism, som är ett resultat av forskningsprojektet En annan humanism. I den skriver hon om libertinismen och hur dessa tänkares humanism ter sig aktuell idag.

Det är ett fritt odogmatiskt osystematiskt tänkande som ändå kan kopplas tillbaka till vissa av de antika filosoferna.

Carin Franzén i SITE Zones boksamtal

Samtalet är producerat av SITE och finns att se på deras hemsida:

Fritänkandet – kvinnliga libertiner och en annan humanism

Om Carin Franzén

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet. Hon intresserar sig bland annat för subjektivitetens historia i såväl äldre som senare perioders litteratur. Carin Franzén undervisar i litteraturvetenskap på grundutbildningens alla nivåer, och på forskarutbildningen. Hon är studierektor för forskarutbildningen.

Mer om Carin Franzéns forskning

Mer läsning