Carin Franzén i SvD inför Nobelpriset

Carin Franzén, professor i litteraturvetenskap, intervjuas i Svenska Dagbladet inför tillkännagivandet av Nobelpriset i litteratur 2023.

Ingången till Nobelmuseet

I artikeln intervjuas ett antal författare och forskare om vilket författarskap som kan tänkas belönas denna gång.

Carin Franzén konstaterar bland annat att Svenska Akademien har blivit bättre på att belöna kvinnor och blicka utanför Europa.

Under 2000-talet har världen blivit global på ett annat sätt, och det gäller även kulturen.

Carin Franzén i Svenska Dagbladet

Läs artikeln här:

Svenska Dagbladets hemsida (för prenumeranter)

Mediearkivet (för universitetets personal och studenter)

Om Carin Franzén

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. I sin forskning kombinerar hon psykoanalytisk teori med kultur- och diskursteoretiska perspektiv och är överhuvudtaget intresserad av litteraturämnets teoretiska utveckling. Carin Franzén undervisar i litteraturvetenskap på grundutbildningens alla nivåer, och på forskarutbildningen.

Mer om Carin Franzéns forskning