Isabelle Ståhl i samtal på Kulturhuset Stadsteatern

Kulturhuset Stadsteatern arrangerade den 12 september ett samtal om Isabelle Ståhls avhandling i idéhistoria. Nu finns evenemanget att se i efterhand.

Isabelle Ståhl disputerade den 8 september med avhandlingen Psykets laboratorium: Skildringar av drogexperiment i Weimarrepubliken, utgiven vid Ellerströms förlag. I denna studerar hon texter skrivna av filosofen Walter Benjamin (1892–1940) och tre läkare, som utforskade psyket genom självexperiment med hallucinogena droger i Weimarrepubliken på 1920-talet.

Läs mer om avhandlingen

I samtalet på Kulturhuset Stadsteatern deltog Carl-Göran Heidegren, professor i sociologi vid Lunds universitet, Carl-Michael Edenborg, idéhistoriker, författare och kulturkritiker, och moderatorn Nathalie Lantz, kulturskribent, doktor i Hebreiska bibeln vid Uppsala universitet och översättare från hebreiska.