Satsning på forskning om barnlitteratur och visuell kultur

Två forskare vid Institutionen för kultur och estetik har tilldelats sabbatsterminer för forskning av Stockholms universitet.

Anna Näslund Dahlgren
Foto: Patrick Miller

Anna Näslund, professor i konstvetenskap, kommer att vara gästforskare vid konstvetenskapliga institutionen vid Berkeleyuniversitetet i Kalifornien höstterminen 2024.

Hon ska arbeta med forskningsprojektet Pictorial Commodities som handlar om synen på den massproducerade bilden som verktyg för att sälja varor 1820 och till idag.

Anna Näslunds forskning

Magnus Öhrn

Magnus Öhrn, docent i litteraturvetenskap, ska tillbringa vårterminen 2025 vid Åbo Akademi.

Under sin forskarvistelse ska han ägna sig åt färdigställandet av monografin En blond och mild vilde. En idealpojkes uppgång och fall i den svenska pojkboken 1915–1955.

Han kommer också att delta i ett större externt forskningsprojekt om barnlitteratur förlagt till Åbo Akademi, samt i ämnets seminarieverksamhet.

Om Magnus Öhrns forskning