Thomas Götselius föreläser vid Berkeley

Thomas Götselius, professor i litteraturvetenskap, håller två gästföreläsningar vid University of California, Berkeley den här veckan.

Thomas Götselius
Thomas Götselius. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Den 10 april talar han på Department of Scandinavian om sitt forskningsprojekt Författarens hand: Till handskriftens litteraturhistoria. I denna föreläsning tar Thomas Götselius upp perspektiv på vad litteraturhistorien kan läsa oss vad som är möjligt – och inte möjligt – att skriva för hand. Detta gör han bland annat genom exempel från 1600- och 1800-talens svenska författares arbeten och förutsättningar.

Den 12 april föreläser Thomas Götselius på Graduate Theological Union om vetenskapsmannen Emanuel Swedenborgs drömbok under titeln ”Epiostemology of the Night. Emanuel Swedenborg and the Problem of the Soul”.

Thomas Götselius är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar på läsandets och skrivandets historia och teori, men också om hur litteraturen formar den människa som läser och skriver den.

Mer om hans forskning