Oksana Zabuzjko besökte SlaBaFiNeTy

Slaviska avdelningen fick fredagen den 1/12 besök av den ukrainska författaren Oksana Zabuzjko, framför allt känd för sin bok "Fältstudier i ukrainskt sex" och ansedd som en av Ukrainas 100 mest inflytelserika personer. Besöket var ett samarrangemang med Ukrainska institutet.

Oksana Zabuzjko
Oksana Zabuzjko och Mattias Ågren. Bild: Olena Jansson

Så här skriver Ukrainska institutet på sin facebooksida: "Det var verkligen ett nöje att lyssna till Oksana Zabuzhko på Stockholms universitet! I en dialog med Mattias Ågren utforskade de Oksanas böcker "Fältstudier i Ukrainskt Sex" och "Den Längsta av Resor", båda översatta till svenska. Stort tack till alla som deltog och lyssnade! Ett särskilt tack till Slaviska avdelningen vid Stockholms universitet. Vi hoppas att få återse Oksana Zabuzhko i Sverige snart igen!"

Oksana Zabuzjko och publiken
Bild: A. Strelnykova från Ukrainska institutet

----

Oksana Zabuzhko (f.1960) är Ukrainas största samtida författare, författare till mer än tjugo böcker i olika genrer (poesi, skönlitteratur, essäer, kritik). Hon gjorde sin poesidebut vid 12 års ålder, men eftersom hennes föräldrar hade svartlistats under de sovjetiska utrensningarna på 1970-talet, var det inte förrän under perestrojkan som hennes första bok publicerades. Hon tog examen från avdelningen för filosofi vid Kyiv Shevchenko-universitetet, doktorerade i konstfilosofi och har arbetat som forskningsassistent för Institute of Philosophy vid Ukrainian Academy of Sciences. I början av 1990-talet föreläste hon i USA som Fulbright Fellow och Writer-in-Residence vid Penn State University, Harvard University och University of Pittsburgh. Efter publiceringen av hennes roman Fältstudier i ukrainskt sex (1996), som 2006 utsågs till "den mest inflytelserika ukrainska boken under 15 år av självständighet", har hon levt som frilansförfattare och har i flera år varit listad av media bland Ukrainas 100 mest inflytelserika personer.

Hennes böcker har översatts till ett tjugotal språk. På svenska finns, förutom Fältstudier i ukrainskt sex, hennes senaste bok, Den längsta av resor (2022), en essä om kriget, förtryck och folkligt motstånd i Ukraina. Enligt författaren själv är den ”en monolog riktad till det kollektiva väst".

Oksana Zabuzjko har tilldelats Angelus Central European Literary Prize (2013), Shevchenko National Prize of Ukraine (2019), French Order of the Legion of Honor (2023) och många andra nationella och internationella utmärkelser.